zondag 2 september 2018

Tuinkalender september.

Hier is de tuinkalender van september al!



Ik ben mooi op tijd en dat komt omdat het deze week heerlijk weer was om in de tuin te werken. Deze tijd is er genoeg te doen en door de droogte kan de tuin helemaal een opknapbeurt gebruiken. Ik ben  meteen aan de slag gegaan. Gelukkig maar want na een dag hard werken in de tuin, kwam er van alles op mijn pad waardoor ik de rest van de week nog maar amper aan de tuin toegekomen ben.

Ik ben dicht bij het huis begonnen met het snoeien van de lavendel. Ik wil mijn haagje van lavendel compact houden en dat is het zaak hem in augustus/september en in begin april te snoeien.


In de border ben ik begonnen met wegknippen van dorre bladeren. Meestal laat ik aan het eind van de zomer de uitgebloeide stengels van vaste planten staan maar het is nu al zo'n dorre boel dat ik toch wat weg heb geknipt. Het ziet er nu wel kaal uit maar ik kon meteen goed een laag compost uit mijn compostbak tussen de planten aanbrengen.


Het grootste werk was het vijvertje. Ik heb het water en de zuurstofplanten eruit gehaald en heel de bak (een speciekuip) uit de tuin gehaald. Ik heb hem schoongemaakt en de grond iets verder uitgegraven zodat hij nu iets dieper staat. Een heel karwei om hem mooi waterpas te krijgen want dat is wel belangrijk. Er zit nu weer schoon grind en water in en de zuurstofplanten zijn alg-vrij. Het ziet er fris en helder uit. De planten rondom zijn herschikt en uitgedund dus dat gedeelte is al klaar voor het voorjaar!




De Persicaria (Adderwortel, Duizendknoop) in de schaduwhoek staat nog prachtig in bloei. Hij moet dringend uitgedund worden want het is enorme bos geworden en de natte hoek, waar mijn kraan en waterslang zijn, is amper bereikbaar. Ik wacht er echter mee tot de grootste bloei voorbij is zodat ik er nog even van kan genieten.


Verder ben ik nog niet gekomen. Het gras wacht op een maaibeurt en natuurlijk moet er her en der onkruid verwijderd worden. De compostbak mag nog leger dus krijgt de rest van de tuin straks ook een laag.


In de moestuin is het volop oogsttijd. Tomaten, frambozen, courgettes, bosui en bietjes kunnen geoogst worden en ook de pompoenen groeien goed. Vanavond staan er weer groentes uit eigen tuin op het menu!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten