vrijdag 7 september 2018

Taart met frambozen uit de tuin.



Dit jaar was ik benieuwd naar mijn frambozenoogst. In 2014 kreeg ik een paar stekken van de late framboos van mijn zus. Vanaf het begin was het een succes.

in juni
Deze frambozensoort geeft vruchten vanaf juli tot eind september. Na de oogst knip ik alle takken terug tot zo'n 75 cm en in het voorjaar knip ik deze net boven de grond af. Ieder jaar komen er weer nieuwe scheuten uit de grond die in de loop van het jaar zo' 2 meter hoog worden en meteen vruchten dragen. Ik dun die scheuten uit tot er ongeveer 10 scheuten op mijn 1 1/2 meter overblijven. En die geven genoeg, ruim 2 kilo, vruchten. Heel gemakkelijk om te onderhouden dus.


Dit jaar was het zo droog dat ik bang was dat mijn framboos het niet goed zou doen. Gelukkig kwam de regen voor de framboos mooi op tijd. De eerste vruchtjes waren wat klein maar ze werden met de dag groter. Ik heb dit jaar opvallend veel "tweelingen" (twee aan elkaar vergroeide vruchtjes) gehad, geen idee hoe dat komt.
Iedere dag snoep ik er wel een paar weg, eet frambozen bij mijn ontbijt of bij mijn dessert, maar het meeste vries ik in. Eerst leg ik ze los van elkaar in de vriezer en wanneer ze bevroren zijn, doe ik ze bij elkaar in een bak of zak. Zo vriezen ze niet aan elkaar vast en kan ik gemakkelijk de hoeveelheid die ik nodig heb, uit de vriezer halen.
In het seizoen gebruik ik de bevroren en verse frambozen vaak samen, met name wanneer ik grote hoeveelheden nodig heb zoals bij deze taart.



Oudste dochter was jarig en gaf een feestje. Als kind van haar moeder mag zelfgebakken taart bij haar niet ontbreken en vroeg ze me om een taart te bakken. Ze had zelf de taart uitgekozen: een jubileumtaart uit de Allerhande met blauwe bessen en frambozen. Daarnaast maakte ze er zelf ook een die er wezen mocht: een chocolade-whiskytaart met indrukwekkende chocoladeschotsen met zeezout.



Het was een lekker feestje!


Recept:

Laagjestaart met rood fruit

Ingrediënten:
250 ml verse slagroom
500 g witte chocolade
100 g tarwebloem
175 g poedersuiker
30 g ongezouten roomboter (koud)
9 middelgrote eieren
165 g amandelschaafsel
75 g fijne kristalsuiker
50 g chocolade extra puur 72%
375 g verse frambozen
450 g verse blauwe bessen
500 g mascarpone

Bereiden:
Verwarm de slagroom in een steelpan en schenk de hete maar niet kokende room over de witte chocolade. Roer tot de chocolade is gesmolten. Dek de chocoladecrème af met huishoudfolie. Laat afkoelen tot kamertemperatuur en zet tot gebruik in de koelkast.

Meng 60 g bloem met 25 g poedersuiker en 1 mespunt zout. Voeg de boter toe en meng tot kruimels. Klop 1 ei los, voeg 2 el ei toe en kneed snel tot een soepel deeg. Verpak in huishoudfolie en laat 1 uur in de koelkast rusten.

Verwarm de oven voor op 170 graden C. Maal de amandelen in de keukenmachine zo fijn mogelijk. meng et de rest van de poedersuiker en de bloem. Splits de rest van de eieren en klop de eiwitten stijf met de kristalsuiker. Spatel het amandelmengsel er zo luchtig mogelijk door. Schep in een spuitzak en verdeel de helft van het beslag over 2 springvormen van 21 cm. Bak ze naast elkaar op het rooster van de oven in ca. 15 min. goudbruin.

Laat 5 min. afkoelen in de vormen en laat uit de vorm helemaal afkoelen op een rek. Zo bak je in totaal 4 amandellagen.

neem het deeg uit de koelkast en rol met deegroller uit tot een lap van 1/2 cm dik. Snijd er een cirkel uit van 21 cm doorsnee en bekleed de bodem van 1 springvorm ermee. Prik er met een vork gaatjes in. Bak in ca. 12 min. goudbruin. Neem uit de oven en laat 1,5 uur afkoelen. Smelt de pure chocolade au bain-marie en bestrijk de bodem ermee. Laat hard worden.

Bestrijk de bodem dun met de witte chocoladecrème en bedek met bessen. Leg er een amandellaag op , bestrijk met chocoladecrème en bedek met frambozen en bessen. Leg hierop weer een amandellaag, bestrijk met de chocoladecrème en bek met frambozen. Eindig met een amandellaag.

Strijk de bovenkant en rondom helemaal glad met chocoladecrème. Zet minimaal 1 uur in de koelkast. Bestrijk de hele taart met mascarpone en leg de rest van het fruit bovenop.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten