vrijdag 24 augustus 2018

Knopen doorgehakt.

Er is een knoop doorgehakt in Jans' huis (en tuin).
Inmiddels hangen jaloezieën voor de twee ramen in de kamer. Het zijn de antraciet-kleurige exemplaren geworden. Precies wat ik voor ogen had maar niet via internet. Uiteindelijk zijn het twee kant-en klaar-exemplaren geworden van de Kwantum. Die waarvan werd afgeraden ze zelf op maat te maken en wat ik uiteindelijk dus toch heb gedaan. De meest budgetvriendelijke oplossing en naar volle tevredenheid.


Ik vond het spannend om de knoop door te hakken want de jaloezieën zijn best donker. Daarom bedacht ik om het 2 meter brede exemplaar van de Kwantum te bestellen. Mijn achterraam is 199,5 cm breed en met een beetje geluk zou de jaloezie net passen en zo niet, dan zou ik hem zo terug kunnen brengen. De jaloezie paste niet maar ik kon me niet voorstellen dat je hem niet 1 cm in zou kunnen korten. Met het bedieningssysteem had ik niets te maken, daar kwam ik niet in de buurt. Er moest 1 cm van alle lamellen afgehaald worden en van de bovenste en onderste kolommen. Eerder was ik hiervoor gewaarschuwd dat je dat niet netjes voor elkaar krijgt en er rafels ontstaan. Daarom besloot ik de jaloezieën aan de rechterkant in te korten. Daar is de hoek van de kamer, valt het het minste op en kan ik er altijd en stuk gordijn voor hangen. Ik heb een nieuwe metaal-(en pvc-) zaag aangeschaft en heb het erop gewaagd.


Het zagen ging goed maar kostte veel tijd en geduld. Ik heb mijn allesknipper erbij gepakt waarmee ik ook ooit metalen staanders voor de voorzetwandjes op maat heb geknipt. Dat was een goed idee! Hoe gemakkelijk knip je daar de lamellen mee door! Het op maat maken was een fluitje van een cent en met wat hulp hangen ze nu prachtig op maat in mijn kozijn! Wanneer je het weet en je er met je neus bovenop staat, zie je misschien dat ze zelf ingekort zijn maar dan moet je wel je best doen om goed te kijken!


Nu dit klusje zo mee viel, durfde ik ook een grote inkortklus aan. Die van het voorraam. Daar moest een jaloezie van 140 cm ingekort worden naar 134 cm, 6 cm in totaal. Het zou niet mooi zijn dat in zijn geheel aan één kant te doen en bovendien heb je dan te maken met het bedieningssysteem. Dar wilde ik net aankomen. Ik heb aan weerszijden 3 cm van de jaloezie afgehaald. Meer kon ook niet want dan kom je bij het bedieningssysteem. Ook deze inkortklus is probleemloos verlopen en hij hangt prachtig.

 

Heerlijk dat ik het licht en de inkijk kan regelen en tv kan kijken zonder hinderende avondzon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten