vrijdag 1 juni 2018

Slakkenparade.


Wat zijn er dit jaar veel slakken in mijn tuin! Ieder jaar houd ik het bezoek van slakken angstvallig in de gaten, vooral in de buurt van de Hosta's. Slakke zijn gek op Hosta's. Zodra de punten van de Hosta's boven de grond komen, strooi ik de schillen van walnoten rondom de jonge plantjes. Slakken houden er niet van om met hun gladde buikjes over scherpe randjes te kruipen. Inmiddels zijn de Hosta's volwassen. De meeste planten zien er prima uit maar er is een groepje Hosta's waar duidelijk slakken op bezoek komen. Dit groepje staat wat achteraf. Ik kan er niet goed bij en heb daar ook niet zo zorgvuldig met walnoot-schillen gestrooid. De slakken hebben dat zo in de gaten.


Slakken houden vooral van jonge plantjes en ze hebben ontdekt dat er een plek in mijn tuin is waar die volop te vinden zijn: in mijn moestuin! Zodra de zaadjes ontkiemen en hun eerste blaadjes boven de grond hebben, vallen de slakken aan. Ik heb, nu alle walnootschillen bij de Hosta's liggen, eierschalen kleingemaakt en rond de jonge plantjes gestrooid. Maar natuurlijk heb je ook onder de slakken exemplaren die niet opgeven en het toch voor elkaar krijgen om te smullen van mijn jonge plantjes.


 

In het vroege voorjaar heb ik (natuurlijke) slakkenkorrels gestrooid. Wanneer je dat op tijd doet, ben je de geboortegolf voor. Het lijkt erop dat dat dit jaar niet gelukt is.

Deze week waren er een aantal vochtige avonden en dan gaan ze met zijn allen op pad, geen idee waar naar toe. Het is een ware slakkenparade! Op weg naar de schuur in de schemer moet ik oppassen dat ik niet uitglijd over een of meerdere naaktslakken. Er zitten stevige exemplaren tussen!


Regelmatig pluk ik de kleinere exemplaren tussen mijn slaplantjes weg en gooi ze op de daken van de schuren in de hoop dat vogels door hebben dat er bij mij veel lekkers te halen valt. Daar ben ik mee gestopt omdat Mix iedere keer denkt dat ik een balletje weggooi en zij er niet bij kan. Bovendien schijnen de slakken gewoon weer terug te kruipen. Doorzetters zijn het. Nu ben ik begonnen met het verzamelen van de slakken en ze mee te geven aan het gft afval. Ik hoop dat ze de weg terug niet kunnen vinden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten