zondag 17 juni 2018

Tuinkalender juni


Tijd voor de tuinkalender van juni! 
De tijd vliegt, het is bijna de langste dag van het jaar en er zijn nog wat tuinklusje die voor die dag moeten worden gedaan. Verder is het nu vooral een kwestie van bijhouden. Ik pluk iedere dag hier en daar wat onkruid weg, knip uitgebloeide bloemen weg, pluk wat groente voor het avondeten en zaai hier en daar een beetje bij op de kale plekjes in de moestuin. Doe ik dat niet, zoals de afgelopen tijd, dan groeit het me al gauw boven het hoofd. Mijn tuin staat vol en als ik het niet bij houdt, ziet ze er wild en rommelig uit. Ik noem het liever weelderig, dat klinkt veel beter!




Menig tuinder zal hard moeten lachen om mijn kleine moestuintje, maar ik ben dit jaar heel tevreden. Ik zie zowaar echte rijtjes met tuinbonen, paarse boontjes, rucola, bietjes en radijs. Zelfs mijn klimcourgette is na de slakkenaanval begonnen met een inhaalslag al zal hij mijn gewone courgette in pot niet meer inhalen. Die is al met bloeien begonnen.



Mijn kruidentuintje staat lekker vol met tijm, rozemarijn, bieslook, peterselie, basilicum, oregano en munt. De munt heb ik ooit in een pot in de grond gezet omdat hij anders zo woekert. Hij trekt zich van die pot echter niets van aan en duikt overal op. Ik kan wel vijftig liefhebbers van verse muntthee voorzien!


Dit jaar heb ik voor het eerst de Phlox terug gesnoeid. Als het goed is gaat hij zich nu vertakken en meerdere knoppen vormen zodat hij langer zal bloeien. Ik vind dat best spannend omdat ik bang ben dat het niet zal werken. Daarom heb ik nu een deel wel gesnoeid en een deel niet. We gaan het zien.
Nu de komende dagen snel ook nog de uitgebloeide Geraniums terugsnoeien want dan heb ik nog kans op een tweede bloei. De Wisteria is daar al mee begonnen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten