zaterdag 23 juni 2018

Allemaal beestjes.

Kom ik er toch achter dat ik 8 juni niet op de knop "publiceren" heb gedrukt! Dus vandaag ook de post van 8 juni!

Na mijn berichten over beestjes waar ik nu niet zo blij mee ben, zoals de Buxusmot en de slak, wil ik ook een berichtje posten over andere beestjes (lees: insecten) waar ik wel blij mee ben!


In mijn tuin is het nooit stil, er klinkt altijd gezoem. Mijn tuin is volgens mij een waar insectenparadijs want ik zie altijd volop beestjes rondvliegen. Niet iedereen zit bij mij rustig in de tuin want als je heerlijk achterover in een van de bearchairs zit, zit je bijna met je hoofd tussen de bloemen en die worden volop bezocht door hommels, bijen, vlinders en andere vliegende beestjes. Niet dat de beestjes tijd hebben om ons lastig te vallen, ze zijn veel te druk met belangrijkere zaken.

Deze tijd staan de Tuingeraniums en de Geitenbaard volop in bloei en daar is het dan ook een komen en gaan. Vooral de hommels zijn druk in de pluimen van de Geitenbaard. Ze zijn druk met het verzamelen van stuifmeel. De hommelkoningin en de werksters hebben speciale achterpoten. Langs een gedeelte staan stijve haren, het zogenaamde "stuifmeelkorfje". Hierin wordt stuifmeel opgeslagen. Als ze in een bloem kruipen gaat een hommel soms hard zoemen en trillen ("buzzen") waardoor het stuifmeel losgaat en de hommel met het stuifmeel bedekt wordt. Ze wrijft dat met haar poten af en vermengt het met wat nectar tot een balletje en dat plakt ze op haar poot. Je kunt de gele klompjes van stuifmeel goed zien zitten.



Het zijn volgens mij aardhommels gezien hun gele streep en witte "broekje"!

Ook in de Tuingeraniums zijn hommels druk bezig. Maar hier lijken het boomhommels te zijn,  met hun koperkleurige "hemdje". De Geraniums worden door meerdere insecten bezocht.



Jammer genoeg kan ik lang niet alle insecten herkennen, zoals die op de Campanula (een steenhommel?) Ze goed bestuderen valt niet mee want ze vliegen van hot naar her. Veel te druk om lang op één plekje te blijven zitten


Behalve dan de vlieg. Die zit op zijn gemakje al die drukke baasjes te bekijken en heeft zelf totaal geen belangstelling voor al die vrolijk gekleurde bloemen. Ik heb meer bewondering voor de bezig bijtjes maar ik heb geen last van vliegen zolang ze maar buiten blijven. Het nut van die vliegen is mij ook niet helemaal duidelijk maar ze zullen vast een goede reden van bestaan hebben. En eerlijk is eerlijk: op zo'n groen blaadje zien ze er best mooi uit.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten