vrijdag 29 juni 2018

Schaduwplekjes in de tuin.

Heerlijk weer is het deze week. Het zonnetje schijnt volop dus ik ben vaak in de tuin te vinden. Deze week heb ik niet veel gedaan want maandag, toen ik nog wel actief bezig was, deed ik een misstap en verstuikte mijn voet. Gelukkig valt het reuze mee maar hij is nog dik en blauw dus ik zit regelmatig met de voet omhoog.


Nu ben ik gek op mooi weer en op het zonnetje maar een echte zonnebader ben ik niet. Ik zit graag in de schaduw, zeker als de temperatuur richting de dertig gaat. Gelukkig heb ik in de tuin altijd zon én schaduw, ik kan dus kiezen. Ik kan bijvoorbeeld altijd in de schaduw van het huis zitten. Geen groot plekje maar groot genoeg voor mij alleen.


En achter bij het schuurtje is bijvoorbeeld 's middags een lekker schaduwplekje.



Vooral bij het avondeten zit ik op een warme dag het liefst in de schaduw. Dat was de reden dat ik in eerste instantie de tafel achter in de tuin had gezet waar je vanaf een uur of drie schaduw hebt.

2015
Het was echter wel steeds een stukje lopen met serviesgoed, volle schalen, etc, naar die eetplek. Mijn tuin is zo'n 26 meter lang en heeft een klein afstapje, oppassen in de schemering dus. Bovendien zit ik 's avonds als ik alleen ben, liever dicht bij het huis. Kortom, ik heb op een gegeven moment een aantal sterke mensen (dochters, vriendjes en ikzelf) geregeld en we hebben de tafel (met natuurstenen blad, dus zwaar!) naar voren verhuisd. Geen klus om vaak te doen maar gelukkig bevalt de nieuwe plek goed op één ding na. De tafel staat nu bij het huis en daar heb ik de avondzon. Op warme dagen is het te warm om lekker te tafelen.

Gelukkig heb ik daar een oplossing voor gevonden.
Boven de cirkel hangt op zomerse dagen een schaduwdoek in de vorm van een driehoek.

2015

Zo'n schaduwdoek wilde ik ook voor boven de eettafel maar dan in een rechthoekige vorm. Dat bleek niet eenvoudig te vinden maar uiteindelijk heb ik een groot schaduwdoek gevonden dat ik zelf op maat heb gemaakt. Een paar nieuwe ringen er doorheen geslagen en voilà het hangt.


Nu heerlijk genieten in de tuin (met het voetje omhoog).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten