vrijdag 25 mei 2018

Een DIY Lamp



In november vorig jaar ben ik begonnen met een lamp-make-over (blog 10 november 2017). Ik heb toen een aantal lampen mat-zwart gespoten en daar ben ik nog steeds heel blij mee. Ik was blijven steken bij de lampen boven de eettafel. Daar hingen ooit aluminium industriële lampen die vervangen of opgeknapt moesten worden. Voorlopig heb ik toen een tak opgehangen waaraan weer twee oude lampenkapjes hangen. Inmiddels zijn die twee lampenkapjes van hun bekleding ontdaan en ook mat zwart gespoten. De lamp is echter verre van klaar. Ik zie hoe hij kan worden maar er moet nog wel aan gewerkt worden. De bedrading is bijvoorbeeld nog niet netjes weggewerkt, er is nog geen plafondkapjes en er mist nog iets.

Ik was al een tijdje op zoek naar dat "iets" in kringloopwinkels en op rommelmarkten en tijdens de koningsmarkt zag ik "iets" liggen: een lampenkapje voor een habbekrats. Thuisgekomen heb ik hem bij de andere twee lampenkapjes aan de tak gehangen en het was een goede match. Nu kan de lamp (af)gemaakt worden. Een mooie DIY:

Wat heb je nodig?


Lampenkapjes uit de kringloopwinkel of rommelmarkt, ontdaan van bekleding en bedrading.
Ammoniak of ontvetter
Schuurpapier
Spuitbus mat-zwarte verf (of andere kleur naar keuze)
Strijkijzerdraad
Drie fittingen
Kroonsteentje of lasklemmen
Plafondkapjes voor meerdere snoeren (van Snoerboer)
Stroomschroevendraaier
Striptang
Boormachine
lampen

Wat moet je doen?

Ontvet de lampenkapjes, schuur ze en spuit ze zwart.



Volg de beschrijving van het plafondkapje en bevestig de draden aan het lichtpunt en het kapje aan het plafond. Snoerboer heeft ook hele duidelijke (en leuke) instructiefilmpjes!


 

Bevestig de draden via de lampenkapjes aan de fittingen.


Draai de snoeren met de lampen om de tak waarbij de lampen op verschillende hoogtes hangen.

Voilà: een nieuwe originele lamp voor weinig geld!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten