vrijdag 1 september 2017

Dag zomer!

Hoog zomer is het niet meer. Het najaar hangt al in de lucht. Ik ruik en voel het, vooral 's morgens en 's avonds. Niet dat ik het erg vind; ik houd van de seizoenen en vooral van het voor en najaar. September is vaak prachtig. Vandaag begint september in ieder geval met een prachtige dag. De zon schijnt volop en de temperatuur is heerlijk, je hebt je jas nog niet nodig.

Ik hoor mensen klagen over deze zomer, dat het geen zomer is geweest. Ik heb een heerlijke zomer gehad. Verschillende keren heb ik de tuinkussens 's nachts buiten laten liggen en kon het schaduwdoek blijven hangen. Dat heb ik een aantal jaren niet kunnen doen. Dat de zomer bij de een goed en bij de ander slecht wordt ervaren heeft volgens mij te maken met wannéér het mooi weer was en of jij tijd had om ervan te genieten. Tijdens de schoolvakantie was het weer vaak wat wisselvallig en als jij dan net vakantie vierde dan is dat natuurlijk jammer. Ik had voor die vakantie al genoten en aan het eind heb ik de zomer afgesloten met een prachtige dag.

Oudste dochter was jarig en haar vriend had zijn master behaald. Genoeg redenen voor een feestelijk etentje in Jans' tuin! Haar geboortedatum is geen garantie voor mooi weer (dat hebben we meerdere jaren ervaren) maar dit jaar waren de weergoden haar goed gezind. Een stralende dag was het en een zwoele zomeravond.
Het plan was om de grote eettafel naar buiten te verhuizen en met zijn allen in de tuin te tafelen. Helaas lukte het met geen mogelijkheid de lange tafel naar buiten te krijgen. Uiteindelijk heb ik het blad er in zijn geheel afgeschroefd en er buiten weer opgeschroefd. Het kostte wat moeite en inspanning maar uiteindelijk konden we de tafel buiten voor 14 personen dekken.


In verband met de verdediging van vriendlief waren we pas 's avonds thuis. Dat vergde dus een goede voorbereiding en geschikt menu.


Een dag van tevoren is er een hele dag gekookt en voorbereid. De tafel kon, dankzij het mooie weer, 's morgens al feestelijk aangekleed worden. Aan het eind van de dag kon iedereen meteen aanschuiven.

 



De schalen gingen vlot leeg en nadien was er ook bij iedereen nog een gaatje te vinden voor de cheesecake met bosvruchten en frambozen uit eigen tuin. Ik kon er nog net een foto van maken.

Een heel geslaagde (en misschien laatste) zwoele zomeravond van dit jaar!

Met dank aan de hulp die in het donker mijn tafel buiten los heeft geschroefd, mee naar binnen gesjouwd en binnen weer vast heeft geschroefd!

2 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met dochter en de master 🤓wat ziet alles er mooi uit. Fijne herinnering hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeker! Een mooie dag om op terug te kijken!

    BeantwoordenVerwijderen