vrijdag 25 augustus 2017

Bloemeneiland Mainau


Ik ben er even tussen uit geweest. Een paar dagen naar de Bodensee. Prachtig weer was het daar. Ik had rekening gehouden met regenachtig, bewolkt weer en een temperatuur van begin twintig graden. Het was daar echter droog, zonnig weer en rond de dertig graden! Heerlijk vakantiegevoel dus maar veel geluierd heb ik niet, wel genoten.


Een dag heb ik het bloemeneiland Mainau bezocht, bij Konstanz in het noord-westelijke stukje van de Bodensee. Ik had er al eens van gehoord maar was enigszins bang om hele gecultiveerde tuinen aan te treffen met nette plantenperken en dat er een klein pretpark van gemaakt zou zijn om de kleine mens ook bezig te houden. Niets van dat alles! Ik heb genoten van het eiland met zijn bloemenpracht in de verschillende tuinen. En ondanks dat het erg warm was, was het daar heerlijk toeven in onder andere het schaduwrijke arboretum, een in de 19e eeuw aangelegd park met vele soorten tropische bomen, tussen de bloemen en op een van de vele relax-plekjes.








Van april tot oktober staan er in ieder seizoen duizenden planten in bloei. In de lente narcissen, tulpen, hyacinten; daarna volgen in mei de azalea en rododendron en vanaf juni allerlei zomerbloemen waaronder vele rozen om dan in de herfst over te gaan naar (200 soorten) dahlia's.



Daarnaast telt het eiland een aanzienlijke verzameling van orchideeën en groeien er, dankzij het milde klimaat, palm-, sinaasappel-, mandarijn- en citroenbomen.

Ik heb veel inspiratie opgedaan voor Jans' tuin en veel foto's gemaakt van mooie combinaties en van planten voor mijn verlanglijstje. Eens kijken of ik nog een plekje in de tuin voor ze kan vinden.

 

2 opmerkingen:

  1. Ooit daar voor de ingang gestaan. Had het zelf graag bezocht. De rest van mijn gezin zag er niet zoveel heil in. Misschien ooit nog eens. Mooie foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De volgende keer naar binnen gaan, Annemiek!

    BeantwoordenVerwijderen