vrijdag 22 september 2017

Bietensalade

Het moestuin-seizoen loopt hier bijna op zijn eind maar ik probeer het nog wat te rekken. Ik pluk nog iedere dag frambozen. Ik eet ze bij mijn yoghurt met muesli en er ligt al ruim een kilo in de vriezer. Zo kan ik van de winter nog een paar keer een lekkere frambozentaart maken. Ik denk dat ik nog een weekje kan blijven plukken en dan is het ver gedaan.

 

Op de lege plekken heb ik nog wintersalade-mix gezaaid, een mengeling van veldsla, winterpostelein, raketsla, spinazie, kervel, landkers, tuinkers en biet. Een complete groentetuin in één mix. Ik ben benieuwd.


De laatste bietjes zijn geoogst. Ik heb er een hele zomer van kunnen eten. Ik houd niet zo van warme gekookte bietjes maar onderstaande salade met feta vind ik heerlijk!


Bietensalade a la Jamie:

Maak de bietjes schoon en kook ze in ongeveer 45 minuten gaar. 


(Of gebruik 250 gram gekookte bietjes.)


Laat ze uitlekken en afkoelen, snijdt ze dan in stukjes en doe ze in een kom.
Schenk er een paar scheuten balsamicoazijn bij en een paar scheuten extra-vierge olijfolie. 
Pers ongeveer een halve citroen uit boven de kom.
Hak een bosje bladpeterselie fijn en doe het grootste gedeelte bij de bietjes.
Roer even alles door elkaar en doe het over in een serveerschaal.
Strooi het laatste beetje peterselie eroverheen en verkruimel 50 gram feta er boven.
Besprenkel de salade met nog wat extra-viereg olijfolie en voilà!


Ik varieer er op los (a la Jhet): met rucola erbij, munt in plaats van peterselie of met appel, walnoten en zachte geitenkaas erbij (goed gevuld lekker als maaltijdsalade).  Allemaal lekker!


Volgend jaar zaai ik ze weer!



2 opmerkingen: