maandag 11 september 2017

Zaterdag Plantendag

Het was een druk weekend, met twee volle maar leuke dagen.

Zaterdag ben ik met mijn zus naar België afgereisd, naar kasteel Hex in Heers waar de plantendagen waren. Het was een eindje rijden maar de moeite waard, ondanks het slechte weer. Dat weer zorgde ervoor dat het niet druk was, wat natuurlijk jammer was voor de standhouders maar wij hadden er geen last van. Integendeel: we kregen alle ruimte en aandacht.


Als je op zoek bent naar een bijzonder exemplaar van een plantenfamilie, dan ben je tijdens de plantendagen hier op de goede plek. Ik was van plan alleen bloembollen te kopen want nu is het tijd om die in de grond te stoppen. Ik wil graag voorjaarsbloeiers langs de cirkel zodat ik kan genieten van de eerste bloemen wanneer ik in het vroege voorjaarszonnetje zit. Dit jaar was het daar nog erg kaal dus het lijkt me een goed plan om daar bollen te planten. Ik had thuis al een lijstje gemaakt en daar heb ik me netjes aan gehouden: witte lage narcissen en hogere witte narcissen met een groen randje langs de cirkel, donkerroze tulpen bij de kerstroos en roze boshyacint om ertussen te laten verwilderen. In plaats van de tulpen had ik eigenlijk een andere tulp bedacht maar ik heb me laten adviseren om de kleur goed te laten matchen met de kerstroos. Ik heb al eens eerder een mismatch gehad met een tulp die te rood was.



Ik heb ook nog wat zaden voor de moestuin gekocht. Er was namelijk een slamix die het nu nog goed doet. De laatste bietjes worden binnenkort geoogst en dan is er weer plaats genoeg. Ook voor volgend jaar heb ik al wat meegenomen: zaden die al vroeg in de volle grond kunnen zoals tuinboontjes en een kleur-wortelmix. En voor daarna: paarse naaldboontjes. Die kon ik dit jaar nergens vinden. De nieuwe tuin uit België (www.denieuwetuin.be) heeft zo veel keus -de zakjes zijn al zo mooi- dat ik gemakkelijk te verleiden ben.



Verder viel ik bijna voor een Viburnum met prachtige trossen oranje bessen. Zó mooi in deze tijd van het jaar! Ik kon echter geen plekje in de tuin bedenken waar hij zou kunnen staan. Vandaag heb ik nog maar eens een rondje door mijn tuin gelopen, op zoek naar de goede plek maar zonder weer van alles om te gooien is er geen plaats voor de Viburnum en ik heb de tuin even rust beloofd. Ik heb overigens twee Viburnums in de tuin maar die hebben niet van die mooie bessen. De meneer van de Viburnum heeft nog wel een demonstratie Viburnum enten gegeven ( Mijn zus heeft het baby-plantje mee naar huis, zij heeft meer "opkweek-geduld") en ik weet nu dat ik 1 augustus mijn Viburnums kan snoeien om ze in de gewenste vorm en grootte te houden.
Tussendoor heb ik genoten heel veel soorten Heucheria's (wat een verscheidenheid aan bladkleuren!) en van prachtige Dalia's. Er stond een boeket dat ik zo thuis neer zou willen zetten.




Tot slot zag ik daar de mooiste Clematissen, ook geurende en wintergroene. Die zou zo mooi bij mijn voordeur kunnen groeien en bloeien. Maar welke? Ik heb de keuze nog even uitgesteld, misschien volgend jaar...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten