vrijdag 29 september 2017

De kastjeskast

Toen de grote kast uit de woonkamer naar boven was verhuisd, ontstond er in huis spontaan een kast van een aantal kastjes.


Ik had eerder twee nachtkastjes en het spiegelkastje (zonder de spiegel) op mijn slaapkamer in dezelfde kleur grijs geverfd als het servieskastje beneden. Die kleur was de lakvariant van de muurverf boven de lambrisering in de kamer en had ik gekozen voor het servieskastje. Dat ik die andere kastjes in dezelfde kleur geverfd had, was niet bewust maar eerder toevallig omdat ik die bus verf nu eenmaal in huis had. De nachtkastjes waren al van de slaapkamer naar beneden verhuisd om te dienen als tv-meubel en matchten mooi bij de grijze muur en het grijze servieskastje.

Het idee om de grote kast naar boven te doen, speelde al langer in mijn hoofd. Het is een oude kledingkast van 60 cm diep en 160 cm breed en hoewel mooi en handig was het ook een enorm blok in de kamer. Toen hij weg was, gaf dat enorm veel ruimte in de kamer. Natuurlijk bood die kast ook ruimte aan heel veel spullen maar dat waren niet allemaal spullen die je in de woonkamer nodig hebt. In de kast had ik mijn naaimachines staan en heel veel lappen en lapjes stof die ik graag wil bewaren voor als ik toevallig iets wil maken. Je weet maar nooit! Die lappen en lapjes konden ook naar boven verhuizen samen met de kast. Het enige wat ik uit de kast echt in de kamer wilde houden, was mijn glasservies. Het servieskastje (stond ooit bij opa en oma op zolder) zat, en zit nog steeds, bomvol met mijn eetservies. Intussen waren de nachtkastjes vrij gekomen doordat ik de CD's en DVD's verkocht heb op de rommelmarkt. Ik heb mijn glasservies verdeeld over de twee nachtkastjes en die heb ik bij het servieskastje gezet. In het spiegelkastje (de spiegel hangt tegenwoordig op de badkamer) staan mijn naaimachines, die zijn behoorlijk zwaar en gebruik ik op de grote tafel in de woonkamer, vandaar dat ik ze liever beneden houd. Er dwaalde nog een roze kastje uit de kamer van jongste dochter door het huis. Dat heeft hetzelfde grijze kleurtje gekregen als de andere kastjes. Alles bij elkaar vormde zo een kast van kastjes: de kastjeskast!

 

Van een oude zwarte leren riem heb ik voor alle laatjes en deurtjes dezelfde greepjes gemaakt.


  

 

Ik ga maar eens op zoek naar nòg een oude leren riem want het tv-kastje heeft ook nieuwe greepjes nodig!



2 opmerkingen: