zondag 2 juli 2017

Diy tuinkussens.

Al eerder heb ik kussens voor mijn tuinmeubelen gemaakt, kussens met roze bloemen voor in de rug en matras-kussentjes om op te zitten. Heel vrolijk allemaal maar misschien net te roze voor mij en bloemen bloeien al volop in de tuin. Bovendien zijn de matras-kussentjes net te dik waardoor je te hoog en dus niet goed zit bij de tuintafel.
Onlangs zag ik bij een bezoekje aan Ikea twee stoffen die heel mooi zouden zijn voor nieuwe tuinkussens. De ondergrond is wit met een print in grijs-blauwe tinten.
Tijdens de zonovergoten dagen in de afgelopen weken miste ik de comfortabele zit aan de tuintafel en nu het weer wat minder is, vind ik het een mooie tijd om ervoor te zorgen dat ik binnenkort wel comfortabel kan zitten.

Het schuimrubber heb ik via internet besteld. Wel zo handig want hier in de buurt kan ik het niet krijgen en het wordt precies op maat aan huis geleverd.



Voor de stof moest ik even naar Ikea toe maar, zoals jullie weten, vind ik dat helemaal niet erg. Naaigaren, klittenband, spelden, stofschaar etc. heb ik allemaal in huis dus ik kon meteen aan de slag.



Wel eerst de stof gewassen want je weet nooit of die misschien wat krimpt.



Daarna de stof geknipt. Even goed meten want: meten is weten. Mijn tuinbankjes zijn 40 cm breed en 130 en 150 cm lang. De stof is 150 cm breed. Ik heb het (3 cm dikke) schuimrubber voor het bankje van 150 cm iets korter besteld zodat ik de stofbreedte van 150 cm kon gebruiken. Anders zou ik net te kort komen. Ik heb rondom 1 cm extra voor de naden geknipt. Voor de zijkanten heb ik repen van 3 x 40 cm + rondom 1 cm voor de naden geknipt.



Mijn brede en lange eettafel kwam hierbij goed van pas. Ik heb hem uitgeschoven zodat hij 270 cm lang is, genoeg plek voor het meten en knippen van de stof!
Ik heb bij een paar kussens voor de boven en onderkant verschillende stoffen gebruikt zodat ik kan afwisselen. Aan de achterkant van de kussens heb ik klittenband bevestigd zodat ik de stoffen hoezen eraf kan halen en eventueel kan wassen.





Vandaag is het redelijk droog weer, het zonnetje laat zich af en toe zien. Goed genoeg om op de nieuwe kussens te genieten van een kopje koffie en een gebakje met de laatste frambozen uit de tuin van vorig jaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten