zaterdag 15 juli 2017

In de olie.

Jongste dochter woont nu echt op zichzelf. Oudste dochter is een weekje weg. Het is stil in huis. Geen druk verkeer rondom de badkamer en keuken. Geen rondslingerende tassen, schoenen en jassen in de kamer.
Eigenlijk een uitgelezen kans om de kamer leeg te ruimen en de vloer eindelijk weer eens in de olie te zetten!
Zo gezegd zo gedaan: ik heb stoelen en krukken in de gang gezet, de eetkamerbank en bijzettafels in de tuin (hopelijk blijft het droog). De grote meubels heb ik allemaal tegen de lange wand gezet.


Daarvoor moest wel even het servieskastje leeg gemaakt worden. Het servies staat nu gestapeld op mijn keukentafeltje. Ik heb het servieskastje òp de twee nachtkastjes, die dienst deden als televisiemeubel, gezet. Ik heb namelijk plannen om een kast van kastjes te maken en dit kan een beginnetje zijn. Zo kan ik mijn ideetje meteen even testen. Het valt me niet tegen. Nu nog een kastje rechts erbij en een kastje erop. Wie weet komt er later een echte "kastjeskast".


Nu de kamer zo goed als leeg is kan er stof gezogen, gedweild, ontvet, licht geschuurd en wederom stof gezogen worden. Ik kan eindelijk beginnen met de olie.

Het is alweer vier jaar geleden dat ik samen met mijn schoonzusje wekenlang bezig ben geweest om de vloer lijmvrij te maken. Elke dag een vierkante meter vloerbedekking-lijm wegkrabben! Maar met resultaat!


Tevoorschijn kwam een houten lamellen-parketvloer die nog prima gebruikt kon worden. Weliswaar ontbraken er wat stukken maar die werden opgevuld met eiken planken en bovendien staan er een kast en bank op die plekken dus je ziet het amper. Daarna is de vloer volledig en grondig geschuurd en heb ik hem voor de eerste keer in de olie gezet. Een grey-wash-olie zodat de grijze gloed, overblijfsel van de lijm, niet meer opviel. Nu, na vier jaar, kan de vloer wel weer een onderhoudsbeurt gebruiken.

Die eerste keer had ik de olie in etappes overvloedig aangebracht met een kwast en tien minuten later had ik met een doek overtollige olie (die niet in het hout getrokken was) verwijderd. Dit keer heb ik de olie met een roller over de hele vloer aangebracht, zo gepiept. Maar na tien minuten zag ik hier en daar toch nog wel veel olie.
Zou ik toch nog met een doek...
Maar heel de vloer zit in de olie...
Ik kan er niet meer op...
Of zal ik toch...
Ik heb doeken om mijn voeten gebonden (wat Pippie Langkous kan, kan ik ook!) en ben toch met een doek de vloer op gegaan. Al snel zag ik dat het geen goed idee was! Mijn voetafdrukken waren te zien! Snel weer in zijn achteruit en ondertussen met de doek proberen de schade weg te poetsen. Nog even gauw met het rollertje erover ook al staat er op het olie-blik: nooit op natte vloer werken.
Enfin. Ik heb de vloer met de overtollige olie en voetstappen aan zijn lot overgelaten en ben gaan slapen.

Uitgerekend die nacht krijgt Mix last van haar darmen. Midden in de nacht word ik door haar benauwde gepiep uit bed gejaagd en ja, dan ga je liever over de pas geoliede vloer dan buitenlangs door een donker gangetje (waar ik overigens even later met een opgeluchte hond stond). Mix was geholpen maar op de geoliede vloer heeft het zijn (mijn) sporen nagelaten!

Inmiddels staan de meubels weer rechtop. Nog niet op hun plaats want ik heb nog wat werk te verrichten. De lange strook langs de muur waar de meubels stonden opgestapeld moet nog in de olie gezet worden en dan probeer ik ook mijn voetsporen uit te wissen.



Wordt vervolgd!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten