vrijdag 24 maart 2023

De Viburnum

Alweer een flink aantal jaren geleden heb ik de Viburnum (her-)ontdekt. Het is niet zoals bij de tuingeranium dat ik alle soorten mooi vind maar er zitten zulke mooie exemplaren bij! Ik heb twee varianten in de tuin: Viburnum Plicatus Mariesii en Viburnum Opulus Rossem. De eerste is nu al druk met bloemknoppen vormen en heeft in april/mei prachtige witte schermbloemen.
Ik zou graag nog een variant hebben met oranje/rode bessen in het najaar maar daar heb ik nu echt geen plek voor in de tuin. Mijn Viburnums in de tuin dragen geen bessen maar wel prachtige bloemen. Van de bloemen van de Viburnum Opulus Rossum kom ik helemaal in de voorjaarssfeer. Ik heb hem als klein gedrochtje gekocht. Toen hij ging groeien, werd het gedrochtje een groot gedrocht en al maakten de bloemen het allemaal goed, met een wirwar aan takken die alle kanten op gingen moest ik ingrijpen.
De Viburnum hoef je niet te snoeien maar dit leek uit de hand te lopen. Snoeien doet bloeien én groeien en inmiddels is mijn Viburum gigantisch. Ook dit jaar kijk ik weer uit naar de bloei, de uitlopers zullen vast gaan doorhangen wanneer de bloemen eraan zitten. De vorm van de struik is nog steeds niet goed. Hij moet compacter worden. Door een kenner is mij eens verteld dat je het best na 1 augustus kunt snoeien, misschien dat ik het dan eens rigoreus moet aanpakken. Eerst maar eens de bloei afwachten. Hij bloeit echter pas in mei dus moet ik nog even geduld hebben. Om al eerder van de bloemen te genieten, koop ik ze alvast. Prachtig zo'n bos in mijn groene glazen vaas! Éen groot probleem: ze gaan binnen de kortste keren hangen. Dat vertelde ik aan de verkoopster in de bloemenzaak waar ik net een prachtige bos franse tulpen kocht. Dat hoeft niet te gebeuren, zei ze. Haar tips: schuin afsnijden, in een goed schone vaas zetten gevuld met warm water en bloemenvoeding. Regelmatig het water verversen. Ik kreeg twee takken en een zakje voeding mee om te proberen, zo lief!
En ongelofelijk! We zijn een week verder en ze staan nog steeds prachtig! Ik heb er nog een paar takken bijgehaald om mijn grote groene vaas te vullen. Lente in huis!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten