zondag 2 april 2023

10 jaar!

Gisteren was het 1 april en, geen aprilgrap, was het 10 jaar geleden dat ik met dochters verhuisde naar Jans' huis en tuin. Zowel huis als tuin waren verre van af maar het was tijd om naar een eigen plekje te gaan en daar een nieuwe start te maken. Wat is er veel veranderd in die tien jaren in huis en tuin, wat hebben we veel gedaan! Voor mij waren het therapeutische jaren, door met huis en tuin bezig te zijn heb ik veel kunnen verwerken en een plekje kunnen geven. Nu is dat achter de rug, komen er hopelijk jaren om te genieten van wat er is. Het meeste heeft een plek gekregen, zowel in mijn hoofd als in mijn huis en tuin. Natuurlijk blijft er altijd werk maar ik heb het wel gehad met grote klussen. Helaas moet er nog wel een grote klus gebeuren: ik heb net de offerte voor het vervangen van mijn dak goed gekeurd. Ik hoef gelukkig niet zelf het dak op. Die bedrijven hebben het hardstikke druk dus het gaat nog even duren, het zou zo maar pas volgend jaar kunnen worden. En het plafond van mijn atelier/werkkamer moet nog gedaan worden: isoleren, electriciteit en afwerking. Deze kamer was tien jaar geleden mijn slaapkamer.
Totaal anders dan mijn slaapkamer nu. Ik had voor €50,00 een oude twijfelaar met spiegelkastje en twee nachtkastjes gevonden, bij matrasonline een (nieuw) matras gekocht voor een twijfelaar van 120 x 190, een laminaatvloer op de slaapkamers gelegd, muur een vrolijk kleurtje gegeven en daar prima geslapen tot de dochters het huis verlieten. Oudste dochter liet haar bed (ook een twijfelaar) achter en ik heb daar mijn matras ingelegd en ben in haar slaapkamer en bed gaan slapen. Het bed is hoger en de slaapkamer rustiger, want aan de achterkant, en inmiddels is dat helemaal mijn plekje geworden. Ik slaap inmiddels honderd keer beter dan tien jaar geleden maar dat ligt niet alleen aan de plek.
Beneden was het nog 'work in progress', er was een eenvoudig keukenblokje en een armzalige douche. Daar hebben we het een tijdje mee gedaan, een paar maanden later zou er boven een badkamer komen en is de keuken opgepimpt en daar hebben we het nog jaren mee gedaan. In de woonkamer werden een tafel, bank en , niet onbelangrijk, de espresso-machine neergezet en zo zijn we begonnen. Dolblij dat ik dit huisje heb kunnen bemachtigen.
Nu tien jaar later, ben ik gelukkiger dan ooit. Huis en tuin zijn enorm opgeknapt, ik heb mezelf gedurende de jaren weer teruggevonden en dat kun je in huis en tuin terugzien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten