zaterdag 29 februari 2020

Er komt weer kleur in de tuin.

Een bonusdag van februari, 29 februari. Een bijzonder dagje en leuk voor al die mensen die op deze dag geboren zijn en hun verjaardag weer een keer kunnen vieren maar eigenlijk wil ik door naar maart, dichter naar het voorjaar. De regen klettert hier tegen de ramen. Gelukkig waren er de afgelopen week ook zon-momentjes en aangezien ik alleen nog in en rond het huis mag lopen met mijn geopereerde been, heb ik de tuin geïnspecteerd. Tot mijn verrassing bloeide er al het een en ander. De mini-tulpjes, Tulipa Humilis, waarvan ik vergeten was dat ik ze had, zie ik her en der in de tuin opduiken en voor een toefje paars zorgen.

 

Ik heb ze gekocht tijdens de "sterke bollen dagen" bij de Warande in Laag Keppel. Het zijn verwildering-bollen en daar ben ik blij om want ik zie dat ze fantastisch kleuren bij de paars-bloeiende Helleborus Orientalis.


De tulpjes staan daar nu nog wat te ver vandaan maar dat gaat, als het goed is, met de jaren vanzelf goed komen. Ik dacht overigens dat deze Helleborus later zou bloeien maar hij blijkt dat toch al in februari te doen. Ik ben er blij mee want de Helleborus Niger in de tuin en plantenbakken is al op zijn retour, de witte bloemen zijn aan het verkleuren naar groen en vallen hierdoor minder op. Hun paars-bloeiende broertje eist nu de aandacht op.


Het blijft een uitdaging om de juiste combinaties te maken met planten qua kleur, qua bladvorm, hoogte én bloeitijd. Bij de Helleborus Orientalis heb ik hoge tulpen, Tulipa Queen of the Night en Tulipa Black Parrot, geplant die prachtig kleuren bij de Helleborus. Op papier overlapt de bloeitijd, ze bloeien allemaal in april, maar in de praktijk bloeien ze zelden tegelijk, dan verkleurt de Helleborus al naar groen en is de tulp nog niet open.




Of de kleuren blijken anders uit te pakken dan verwacht.



Op advies heb ik de tulp Tulipa National Velvet er nog bij gezet. Dit jaar maar eens kijken of het gaat lukken. Gelukkig zijn de Helleborus en de Tulpen op zichzelf ook prachtig.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten