zondag 16 februari 2020

Wind en bomen.

Sinds ik alleen woon in een huisje uit 1920 word ik onrustig zodra het hard gaat waaien. En dat deed het afgelopen week. Het is niet de eerste keer dat het hard waaide. Ik heb al een keer een lekkage gehad in de kilgoot, dakpannen die verschoven, schutting-delen die plat lagen of waar planken uitgeblazen werden en als toppunt een boom die omwaaide.

 

Alles kon steeds opgelost worden: dakpannen werden recht gelegd, de lekkage in de kilgoot werd gerepareerd, de schutting werd weer rechtop gezet met de palen in beton, planken werden vastgeschroefd en de boom werd in stukken gezaagd. Het was ooit een eucalyptus-takje en was uitgegroeid tot een boom van zo'n 4 meter hoog. Ik hoor wel eens dat Eucalyptus hier niet hard groeit, nou bij mij wel. Het was een enorme windvanger geworden en hij was maar heel oppervlakkig geworteld dus het was spannend bij iedere storm. Uiteindelijk ging hij een keer om en bleef hangen op de betonnen schutting. Ik heb nog een poging gedaan om hem weer rechtop te zetten maar enkele stormen later lag hij weer om en is hij in stukken gezaagd. Het leverde een enorme hoeveelheid aan eucalyptus-takken op waar ik meerdere mensen blij mee heb gemaakt. Jammer dat ik nu geen eucalyptus meer kan plukken maar ik ben blij dat ik niet meer bang hoef te zijn voor een omvallende boom.


Dit jaar valt de schade nog mee. Vandaag is het schapenhek om gewaaid maar dat is eenvoudig weer recht te zetten. Ik hoop dat het hierbij blijft.

Ik ben van plan om een andere boom in plaats van de eucalyptus te planten maar daar is het nog niet van gekomen. De keuze is reuze en ik vind het moeilijk om er een te kiezen. Er staan wel een paar kleine boompjes in de tuin zoals de Sierappel en de Magnolia maar er kan er best nog een bij.


Ik denk aan een fruitboom zoals een pruim maar ook een krentenboompje zou kunnen. Beide zijn mooi in voor- en najaar en dat wil ik graag. Ik neig naar de pruim omdat ik daar ook pruimen van kan plukken en omdat ik denk dat dat meer boom is dan een krentenboom. Die laatste is dan wel weer een enorme vogeltrekker en dat wil ik ook graag. Kortom, ik ben er nog niet uit welke boom het wordt. Ik weet alleen waar ik hem wil hebben, bij het achterterras.


Deze winter loopt op zijn eind en die boom zou nog geplant kunnen worden. Mits ik weet welke en wie me daarbij kan helpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten