maandag 4 november 2019

Tafeltje van opa.

Tussen de bedrijven door heb ik in stappen het tafeltje van mijn opa onder handen genomen. Dit tafeltje is me dierbaar maar heeft hier in huis zijn plek nog steeds niet gevonden. Dat komt omdat het net te hoog is om als salontafel te gebruiken en als bijzettafel heb ik er geen plek voor. Ik heb al van alles geprobeerd: plantentafel, t.v.-tafel, slaapkamertafeltje, buitentafeltje. Dat laatste is natuurlijk niet goed geweest voor het eiken tafeltje, het blad is door het vocht gesprongen. Het laatste jaar stond hij op de voorkamer boven in de weg want daar dacht ik een logeerbed neer te zetten maar dat past niet samen met het tafeltje in die kamer.

Kortom, er moest iets gebeuren. Of het tafeltje zou verkocht worden, of het moet definitief een plek in huis krijgen en dat zou dan in de woonkamer moeten, als salontafel. Dat zou weer alleen kunnen als het tafeltje lager zou zijn. Daarover moest ik even nadenken want zou dat niet zonde zijn, het tafeltje zou niet origineel meer zijn. Maar het was dàt of weg en daarom werd het dàt.

Ik heb het tafeltje helemaal uit elkaar gehaald. Aan de bovenkant van de poten, daar waar het blad op rust, heb ik 10 cm afgezaagd. Aan de onderkant van de poten zit namelijk een versmalling en daar wilde ik niet aankomen. Daarna heb ik alle onderdelen geschuurd en mat wit geverfd, van het gesprongen blad heb ik weer een geheel gemaakt en uiteindelijk heb ik het tafeltje weer in elkaar gezet.



Bij het verven kreeg ik ook assistentie van Mix. Door het verlagen van het tafeltje is het blad bereikbaar voor de staart van Mix. Gelukkig kan ze net niet met haar staart de spullen van tafel vegen maar het was wel net mogelijk om met haar staart over de rand van het net geverfde tafelblad te vegen. Het blad kon ik gelukkig nog herstellen. De staart van Mix is lastiger, zij heeft voorlopig een zwart met witte staart want knippen aan die mooie staart is uit den boze.



  

Het is heerlijk weer een tafeltje te hebben waar iedereen zijn glas op kan zetten en waar dan ook nog ruimte is voor hapjes en meer! zo fijn! Het heeft zijn plekje gevonden!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten