vrijdag 24 mei 2019

Het kruidentuintje en de munt.


In mijn kruidentuintje staan elk jaar de kruiden die ik vaak gebruik zoals peterselie, bieslook, koriander, basilicum, rozemarijn, tijm en munt. Ik weet dat munt kan woekeren dus uit voorzorg had ik de munt met pot en al in de grond gezet. Dat is een aantal jaren goed gegaan maar de laatste jaren trad de munt uit het potje. In het begin was het nog wel bij te houden door steeds de uitlopers weg te halen. Zeker omdat er toen nog twee 'verse-munt-thee-drinkende-dochters' thuis woonden, hield ik de munt nog onder controle.

Dit jaar loop ik wat achter met het tuinwerk zodat de munt haar gang kon gaan en dat heb ik geweten. De munt had het kruidentuintje helemaal in bezit genomen, voor kruiden was nauwelijks nog plaats en ik kon heel de buurt van verse-muntthee voorzien.


Deze week heb ik moed verzameld en ben ik de strijd met de munt aangegaan. Alles wat er op die vierkante meter stond, heb ik eruit gehaald en ontdaan van de munt en haar wortels. Ook de potten waarin ik de munt ooit had geplant kwam ik tegen maar de meeste munt groeide inmiddels buiten de pot.


De grond heb ik omgespit om er zeker van te zijn dat alle wortels weg zijn want als er een klein muntworteltje achter blijft, heb je grote kans dat deze weer een nieuw plantje vormt. Een aardig karweitje maar nu ik eenmaal begonnen was, wilde ik het ook afmaken. Het werkt bij mij ook enigszins verslavend om die wortels eruit te trekken. Het zijn soms wel meterslange uitlopers die je steeds blijft volgen. Uit die lange uitlopers groeien weer nieuwe wortels met nieuwe plantjes.



De munt is zelfs in het plantenperk bij de klimroos terecht gekomen. Dat werkje heb ik nog even bewaard voor later, eerst het kruidentuintje afmaken.


Toen het kruidentuintje helemaal munt-vrij gemaakt was, heb ik de tijm en rozemarijn ontdaan van alle munt. De munt had zich namelijk ook door de tijm en rozemarijn geweven.


De tijm heb ik gescheurd zodat ik meerdere kleine tijm-plantjes kreeg waarvan ik een nieuw tijm-haagje kon maken. De rozemarijn kreeg een nieuw plekje naast de kruidentuin zodat er meer ruimte overbleef voor nieuwe tuinkruiden.
Voor het planten van die nieuwe kruiden heb ik ze even in water gezet zodat de wortels zich vol konden zuigen. Ook de kuiltjes voor de plantjes heb ik gevuld met water voordat ik ze plantte. Zo hebben ze voldoende vocht voor de eerste start want de grond is behoorlijk droog. Je moet nieuwe aanplant nu regelmatig van water voorzien anders heb je grote kans dat ze niet aanslaan.





De kruiden hebben nu weer alle ruimte om te groeien. Met de munt die ik eruit heb gehaald, heb ik drie potten gevuld. Voor beide dochters één en één voor mij zelf. De munt staat nu in een pot buiten de kruidentuin. De munt mag de grond niet meer in, zelfs niet met pot.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten