vrijdag 2 november 2018

Plantjes blij, ik blij.

Al eerder vertelde ik dat mijn Monstera (gatenplant) monsterlijke vormen aanneemt. Hij groeit goed en is al een tijdje aan een grotere plantenpot toe. Ik laat dat graag aan jongste dochter zien die een Monstera heeft die wat achter blijft in de groei vergeleken met die van mij. Zij troeft mij dan onmiddellijk af met haar pannenkoek-plant.

die van jongste dochter,
1/2 jaar geleden

die van mij nu,
eindelijk weer een jong blaadje.

Wij hebben ongeveer tegelijkertijd een stekje gekregen van twee verschillende Pilea's (pannenkoek-planten). De stekjes waren toen even groot. Inmiddels is haar stekje aardig volwassen geworden, terwijl die van mij met heel veel moeite iets groter wordt. Af en toe leek hij op sterven na dood maar na mijn pep talks, liefdevolle verzorging en een ander plekje in de kamer, knapte hij toch steeds weer op. Het is blijkbaar een survivor. Misschien komt die moeizame groei wel doordat hij nog steeds in zijn eerste potje zit. Hoog tijd om hem eens in een iets groter potje te zetten met verse potgrond.
Er is nog een plant die schreeuwt om meer ruimte voor zijn voeten en dat is de Calathea. Kortom hoogste tijd voor een verpot-sessie!


Aangezien het mooi en droog weer was, kon het verpotten buiten gebeuren. De Pilea en Begonia (ook toe aan een nieuw potje) kregen verse potgrond in twee potjes die in de schuur stonden te wachten op een nieuwe bestemming.



De Monstera kreeg een grotere terracottapot die buiten in de tuin leeg stond. De Calathea kon mooi in de oude pot van de Monstera. Het is het beste om de grotere pot slechts één maatje groter te kiezen en niet meteen een héle grote pot. Je denkt misschien dan de komende jaren klaar te zijn met verpotten maar de plant voelt zich verloren in die te grote pot en zal dat laten merken.

Monstera
Calathea

Het leek wel alsof ik beloond werd, toen ik bericht kreeg dat ik een plant had gewonnen bij de postcodeloterij. Ik heb gekozen voor een bananenplant. Hij werd geleverd met witte kunststof pot, die ik meteen vervangen heb door een gezellig mandje. 
Plantjes blij, ik blij.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten