zaterdag 4 augustus 2018

Zorgeloze zomertips voor de tuin.


Zomer 2018 zullen we ons gaan herinneren als die lange, warme, droge zomer.

Bij mij is het binnen net zo warm als buiten in de schaduw. Buiten is het dan nog iets lekkerder want daar waait het af en toe een beetje. Binnen denk ik, wanneer het zweet me uitbreekt, over de aanschaf van een ventilator maar ik verwacht niet dat het ieder jaar zo wordt als nu. Bovendien wil ik niet klagen want ik heb een doorlopend vakantiegevoel en geniet daar volop van.


Naast de warmte is het dit jaar ook erg droog. De regen die tot nu toe viel, was niet veel meer dan een paar druppels. Ik probeer zuinig te zijn met water en niet te vaak te sproeien en dat is zichtbaar in de tuin. Zelfs in de natte hoek bij de waterkraan heeft de klimhortensia het zwaar.


In huis en tuin ligt alles stil want ik doe weinig of niets en als ik iets doe is dat in een rustig tempo. Ondertussen lig ik (met Mix) in de hangmat of zit ik in een schaduwrijk hoekje met een verfrissend drankje en een goed boek en blader ik in een woon- of tuinblad. Ik bewaar al die bladen, inmiddels vormen ze een aardige stapel, en ieder jaar kijk ik de tijdschriften van de betreffende maand weer door. Af en toe gaat er eentje weg maar vaak zie ik er weer iets in staan wat ik wil bewaren. Zo kwam ik tips voor een zorgeloze zomer in de tuin tegen in een Home&Garden uit 2010 (!) die ik met jullie wil delen.

 

  1. Bodem: Dek kale plekken in de tuin af met cacaodoppen of houtsnippers zodat onkruid geen kans krijgt. Bovendien droogt de bodem minder snel uit.
  2. Wieden: Wiedt op een zonnige dag, zodat het onkruid snel verdroogt. Zet een emmer voor het tuinafval naast je neer zodat je het meteen kunt afvoeren.
  3. Bemesten: Neem organische, universele meststof die is geschikt voor de hele tuin in plaats van voor elke plant een aparte soort mest. De universele mest strooi je één keer per jaar in het voorjaar uit en is geschikt voor alle planten.
  4. Maaien: Maai niet zonder maar mèt opvangbak zodat je niet hoeft te harken. Het summum is natuurlijk een robotmaaier, die doet het helemaal zelf.
  5. Vijver: Bezuinig niet op de aanschaf van zuurstofplanten in je vijver anders ben je voortdurend bezig om groene algen weg te scheppen.
  6. Bollen: Kies voor verwilderingsbollen. Die kunnen zomer en winter in de grond blijven én ze vermeerderen zichzelf.
  7. Hagen: Kies voor hagen die weinig onderhoud vragen en slechts tweemaal per jaar gesnoeid hoeven te worden zoals Beukenhaag, Haagbeuk, Taxus en Japanse Hulst.
  8. Bamboe: Kies voor een bamboe uit de grote Fargesia-familie, die woekeren niet.
  9. Bodembedekker: Kies een bodembedekker die een dicht tapijt vormt, zoals Pachysandra, Stekelnootje, Maagdenpalm. Die zijn makkelijker in toom te houden dan bijvoorbeeld Klimop en ze bloeien ook nog.
  10. Halfverharding: Stort grind, split of schelpen voor een pad niet rechtstreeks op de grond maar leg er antiworteldoek onder. Daar kan geen onkruid doorheen.
Of deze tips je een volledig zorgeloze zomer bezorgen is de vraag maar het scheelt je allicht wat werk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten