vrijdag 27 juli 2018

Een monsterlijke plant.

Terwijl buiten de planten vechten om te overleven met de hoge temperaturen en droogte, hebben de planten binnen nergens last van. Zij krijgen net als altijd geregeld hun slokje water. Ik ben weliswaar een slechte watergever, vergeet het regelmatig, maar zodra een plant zijn bladeren treurig laat hangen, kom ik meteen in actie. De meeste planten kennen mij inmiddels, drinken hun slokje water en gaan dankbaar weer rechtop staan. De enige die hier niet zo goed mee om kan gaan, is de pannekoekplant. Het is nog een stekje, dus jong en kwetsbaar. Terwijl het stekje van jongste dochter groeit als kool, blijft die van mij wat achter in de groei en ziet er wat bleekjes uit. Ik zal ze binnenkort eens verwennen met een vers potje grond, misschien knapt ze daar wat van op.


Ik moet nog een plant verpotten maar om een andere reden. Deze plant groeit monsterlijk hard, wordt monsterlijk groot en doet dan ook zijn naam eer aan: de Monstera.



De Monstera heeft natuurlijk niets met monsters te maken. Hij heet ook wel Gatenplant en is familie van de Aronskelk. Het is een kruipende klimplant, die van nature voorkomt in de tropische regenwouden van zuidelijk Mexico tot in Panama ( ik heb Wikipedia even geraadpleegd). De plant heeft een dikke stengel die wel 20 meter lang kan worden! Er staat me dus nog wat te wachten.

Ik heb verder ook gelezen dat hij een inspiratiebron is voor de kunst- en modewereld, een levende luchtzuiveringsinstallatie en geschikt is voor mensen zonder groene vingers. Dat laatste verklaart waarom hij goed kan omgaan met mijn watergeef-probleem. Hij heeft de M van Mooi, Makkelijk en Mega. Hij wil naast een matig slokje water graag een licht plekje, maar niet in direct zonlicht.



In de Chinese symboliek is de Monstera een symbool van een lang leven en verering van ouderen en gerespecteerde mensen. Elders staat de Monstera symbool voor verstikking maar de Chinese symboliek heeft in dit geval toch mijn voorkeur.

Hoe dan ook, de Monstra zorgt in mijn kamer voor een flinke dosis groen. Hij groeit nu uit zijn potje en heeft al kruipneigingen. Tijd dus om voor een grotere pot te zorgen en dan krijgt de Pannekoekplant ook meteen een vers potje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten