zondag 12 augustus 2018

Tuinkalender augustus


De tuin heeft water gekregen, van Moeder Natuur dit keer. De voorspellingen met code rood, noodweer en meer zijn hier niet uitgekomen. Het gebeurt vaak dat er regen voorspeld wordt maar dat het net niet hier valt. Ook nu zag je op buienradar de rode vlekken dreigend deze kant op komen maar net voordat ze ons bereiken, splitsen de vlekken zich om vlak langs ons verder te trekken. We hebben (gelukkig) wel regen gehad maar geen noodweer, modderstromen en wateroverlast.
Toch lekker dat het even opgefrist is buiten, al is dat nog niet zichtbaar in de tuin. Niet alle planten zijn deze lange droge zomer goed doorgekomen. Nu de temperatuur wat gezakt is, kan ik mooi wat karweitjes in de tuin doen om hem weer wat toonbaarder te maken. Vooral onkruid moet aangepakt worden, dat trekt zich niets aan van droogte. 


De Wisteria moet dringend gesnoeid worden. Deze bezwijkt bijna onder alle bladeren en bloemen. Net als vorig jaar blijft hij maar doorbloeien. 


De Viburnums heb ik al gesnoeid. Vorig jaar op de plantenbeurs bij kasteel Hex in België adviseerde een Viburnumkweker de Viburnums rond 1 augustus te snoeien. Ik heb zijn raad opgevolgd. Ik hoop dat ik de Viburnum Plicatus Mariesii goed gesnoeid hebt. Hij bloeit in mei prachtig met witte bloemschermen maar zijn groeiwijze is horizontaal en daarmee zit hij weer andere planten in de weg.


Mijn andere Viburnum, de Viburnum Opulus Rossum, heeft een mooiere vorm. Het is inmiddels een mooie struik geworden en deze mag wat groter zodat de van groen naar wit verkleurende bollen in mei goed zichtbaar zijn.


Ik denk nog regelmatig aan de prachtige Viburnums die de kweker in Hex bij zich had waaronder éen die prachtige takken met bessen had. Nu de nazomer voor de deur staat, komt ook de tijd voor bessen en sierappeltjes er weer aan. Misschien moet ik toch een plekje gaan reserveren voor die ene Viburnum. 

Gelukkig heb ik mijn sierappel die me takken met appeltjes beloofde in het voorjaar. Hij maakt zijn belofte waar, de takken buigen door onder het gewicht waardoor ik vaak moet bukken of uit moet wijken wanneer ik de tuin in loop. Ik wacht echter nog even met het knippen van takken die in de weg groeien tot de appeltjes mooi gekleurd zijn. De eerste blosjes zijn al te zien.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten