vrijdag 4 mei 2018

Blij met mei!

Wat fijn dat het weer mei is; ik word altijd blij van mei! De tuin explodeert gewoon, zo snel gaat het dit jaar van een wat kale vlakte naar en volle, fleurig bloeiende tuin met alle tinten groen. Vandaag schijnt de zon maar zelfs toen het regende, zag de tuin er mooi uit. Met dank aan de Blauwe Regen die dit jaar zwaar beladen is met bloemen. Zo zwaar dat de steunpalen bijna bezwijken onder al die bloemen. Ik heb ze met behulp van ijzerdraad en de tuinmuur weer enigszins rechtgezet.


Niet alleen de Blauwe Regen (Wisteria Sinensis 'Prolific') laat zich van haar mooiste kant zien. Ik schreef al eerder dat de tuin veel goeds beloofde en heesters en bomen vol dikke knoppen zaten. De Sierappel ( Malus Red Sentinel) heeft haar belofte al waar gemaakt. Haar bloeiperiode zit er nu weer op maar in het najaar kan ik takken vol sierappeltjes verwachten.

 

Momenteel stelen de Blauwe regen, de Sering (Clarke's Giant) en de Clematissen de show. De Blauwe Regen en de Clematis Freda vechten zelfs om de beste plek.



  


Ook de Viburnum mag er wezen. In mijn vorige tuinen had ik nooit Viburnums maar nu ik eenmaal veel verschillende soorten heb leren kennen, ben ik er gek op. Ik heb er twee: Viburnum Plicatus Mariesii en Viburnum Opulus Rossum. De eerste bloeit royaal met prachtig witte schermbloemen en de tweede bloeit met bolvormige bloemen die van groen naar spierwit verkleuren (wordt ook 'Sneeuwbal' genoemd).

Viburnum Plicatus Mariesii

Viburnum Opulus Rossum en Akelei

En dan heb ik het nog niet gehad over de eerste bloeiende tuingeraniums, het bloeiende Zenegroen (Ajuga Reptans braunherz) en de paarse tulp (Tulipa Burgundy). Deze laatste was mij vorig najaar aangeraden op de plantenmarkt bij kasteel Hex in Heers (Belgiƫ). Ik was toen op zoek naar een kleur tulp die goed paste bij mijn Kerstroos (Helleborus Orientalis). Het was een goed advies. Hij is prachtig van kleur en heeft een prachtige vorm, het is een leliebloemige tulp. Ik ga er dit najaar meer bijplanten.


Gelukkig is het de komende dagen mooi weer. Mooi weer om in de tuin te zitten want er is veel moois om van te genieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten