zondag 11 maart 2018

Tuinkalender maart.


Het is tijd voor de Tuinkalender van maart. (Helaas heb ik wat computerproblemen waardoor de afbeelding niet optimaal is.) Ik had mijn blog over het koude weer nog niet online gezet of het weer sloeg om. Alsof er naar mij geluisterd werd, verdween ijs en sneeuw en brak het lentezonnetje door. Ik kon me dan ook niet langer inhouden en ben buiten aan de slag gegaan. Om te beginnen in de moestuin. Daar heb ik de grond bemest, netjes aangeharkt, onkruid verwijderd en zo startklaar gemaakt voor de eerste zaaibeurt.


Als eerste de tuinbonen want deze mochten zelfs volgens het zakje al in januari/februari buiten de grond in. Dat voelde zo goed dat ik alles wat volgens de zakjes buiten gezaaid mocht worden, daadwerkelijk heb gezaaid, zelfs degene waar 'vanaf half maart' bij stond. Dat is het nog niet en dus risicovol maar het weer werkt tot nu toe goed mee, het is zacht en vochtig, dus ik hoop op een goede afloop. Het ziet er in ieder geval al gezellig uit met al die naambordjes. En voor koude dagen en nachten heb ik vorig jaar een tunneltje aangeschaft dat ik ter bescherming over het gezaaide goed kan plaatsen.


Voor het geval dat het droger weer wordt, heb ik een nieuwe gieter met broeskop aangeschaft die, gevuld met water, klaar staat om mijn ontkiemende zaadjes en jonge plantjes van een douchebeurt te voorzien. Mijn zinken gieters zijn allebei hun broeskop kwijt en vervormd en lek geraakt door de vorst. Deze leuke kunststof gieter van de Kwantum kan een stootje hebben.

  

Nu kan de rest van de tuin aangepakt worden. Alle verdorde delen van de vaste planten kunnen weggeknipt worden zodat de nieuwe scheuten ruim baan hebben. Wisteria, Buddleja, rozen en laatbloeiende planten kunnen gesnoeid worden. Na deze opruimbeurt ziet de tuin er netjes maar ook kaal uit. Ik weet echter dat dat over een tijdje helemaal anders is. Binnenkort maar eens de tuinmeubelen schoonmaken zodat ik buiten lekker van mijn harde werk én van het lentezonnetje kan genieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten