vrijdag 23 februari 2018

Post.


Deze week kreeg ik weer post van mijn zus, een envelop gevuld met een zakje tuinbonen en een kaart met "direct zaaien". Nu is dat niet gelukt want het is gaan vriezen dus ik moet nog even geduld hebben. Het is overigens niet de eerste keer dat ik tuinbonen bij de post krijg.

blog 19 februari 2017
Ik kreeg er meteen een mooie kaart bij van een portret, geschilderd door André Derain. Ik verzamel portretten, als inspiratie voor schilderen, en deze heeft dan ook een mooi plaatsje gekregen in mijn kaartenrek.

 

De post was wel meteen de aanleiding om mijn moestuin-plan erbij te pakken. Ik bewaar ze van ieder jaar zodat ik weet wanneer ik wat en waar geteeld heb. Het is namelijk beter je groente steeds op een ander stukje grond te zetten om uitputting van de grond te voorkomen; teeltwisseling. Ik verdeel de groente in wortelgewassen (1), koolgewassen(2) en andere gewassen(3) en wissel die steeds van plek. Ik heb meestal alleen groep 1 en 2 dus heb deze gewoon gewisseld. Eigenlijk is doorschuiven met 3 groepen beter maar ik heb de afgelopen jaren steeds andere groente geprobeerd waardoor dat lastig is.


Net op tijd voor het moestuin-seizoen heb ik mijn moestuin-plan klaar. Ik ga het doen zonder binnen voor te zaaien, alles wordt rechtstreeks in de volle grond gezaaid. (Mijn huis is niet geschikt voor bakken met zaailingen op lichte plekken en ik ben niet sterk in water geven.) Alleen voor de courgette maak ik een uitzondering. Ik heb nog courgette-zaden van vorig jaar liggen en ik wil nauwlettend in de gaten houden of ze nog zullen ontkiemen. Zij krijgen dus een speciale behandeling. Voor alle zekerheid heb ik ook nieuwe courgette-zaden besteld en wel van een klimmende soort. Ik ben heel benieuwd hoe die het in mijn moestuintje gaat doen. Ik heb voor het eerst alle zaden online besteld in plaats van het speuren naar diverse zaden in verschillende winkels. Vorig jaar ontdekte ik dat online bestellen misschien wel veel eenvoudiger is (zie blog 19 februari 2017).
Nu is het wachten op een pakketje bij de post en op vorstvrij weer. Dat kost niet heel veel moeite want ik vind ook dit zonnige, vriezende weer heerlijk!





2 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee, zo even tussendoor voor de kunstkaarten. Vaak weet ik niet wat er mee te doen. Stuur ze ook wel weg maar dit is ok mooi.
    Moestuinieren heb ik jaren geleden al opgegeven ;-), maar veel succes ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De collectie in het rek wisselt regelmatig maar ik kijk graag naar de portrettengalerij!

    BeantwoordenVerwijderen