zaterdag 10 februari 2018

Tuinkalender februari.



Hier is ie dan: tuinkalender februari. Ik ben blij dat het gelukt is dit exemplaar in februari te laten verschijnen. Februari duurt immers niet zo lang. Ik kan beter maar meteen met de tuinkalender voor maart beginnen want ik weet uit ervaring dat er veel te doen is in maart en dat de tijd vliegt. Ik doe er verstandig aan de klusjes die je al kunt doen, mits het weer het toelaat, niet te lang uitstellen.

Ik ben al met mijn dagelijkse rondjes door de tuin begonnen. Behalve dan als het regent of sneeuwt. Mix doet enthousiast mee maar maakt haar rondjes wel een stuk sneller dan ik. Het lijkt me verstandig om hier en daar nog wat haagjes bij te planten want ze sprint door alle "lege" stukjes tuin. Ik hoef daar de grond in ieder geval niet meer los te maken. Ook het tuinpad moet ik weer enigszins egaliseren want doordat ze steeds dezelfde route neemt bij haar sprint-rondjes, hoopt de halfverharding in de buitenbochten van het pad op en wordt het pad als het ware uitgehold.


De tuin begint voorzichtig te ontluiken. Hier en daar bloeit al een krokus, zowel de witte als de paarse  Helleborussen bloeien en overal zie ik puntjes van de bollen. Jammer genoeg zitten er gaatjes in de witte Helleborus. Dat doet me eraan denken dat ik ben vergeten in de kalender iets over slakken te zetten. Dat is iets voor een nieuwe editie. Ik strooi namelijk eind februari, begin maart slakkenkorrels. Ik had steeds heel veel last van slakken in de tuin, een ware plaag, tot ik de tip van mijn zwager kreeg om eind februari, begin maart korrels te strooien. Dan ben je de geboortegolf onder de slakken voor.

Ik maak gebruik van de zonnige uurtjes om een tuinklusje te doen. En tot de tuin echt gaat groeien en bloeien, zorg ik voor voorjaar in huis.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten