zaterdag 6 januari 2018

Room with a view.

Oudste dochter heeft haar twijfelaar hier laten staan. Die wilde ze nog een keer verkopen op Marktplaats. Zover is het niet gekomen, het bed is al verkocht: aan mij!

Nadat ze was uitgevlogen, ben ik een nachtje op de slaapkamer van oudste dochter gaan slapen om uit te proberen hoe het slapen aan de achterkant van het huis zou bevallen. Ik was meteen om: hier ga ik voortaan slapen!


Om te beginnen lig ik hier veel rustiger op de meeste dagen van de week. Soms hoor je de muziek van het café om de hoek maar meestal is het heerlijk rustig. Aan de voorkant van het huis lig ik meteen aan de straat en daar lopen, fietsen en rijden 's nachts altijd wel een paar mensen door. Of ze komen thuis, óf ze gaan weg. Niet dat het een erg drukke straat is maar slapen met raam open is geen optie. Nu kan het raam wel open, op een kier weliswaar want ik heb een buurtpoes die 's nachts over het dak loopt op zoek naar een warm bedje. Hij heeft oudste dochter al eens verrast met een nachtelijk bezoekje en dat is ook niet bevorderlijk voor je nachtrust. Hoe dan ook: wat rustige nachten betreft, ga ik er op vooruit!


Daarnaast is het op deze kamer veel behaaglijker dan op de voorkamer. Daar sliep ik tegen een grote enkel-steens muur en de kamer ligt gedeeltelijk boven een poortje dat leidt naar de schuren van de buren. De vloer boven dat gedeelte is enorm koud. Het is, ondanks de centrale verwarming, een ijskoude kamer. Ik had al plannen om die kamer te isoleren door middel van een voorzet-wandje en dakisolatie en tot die tijd sliep ik in flanellen nachtgoed met wollen sokken aan. Dat is niet meer nodig! De achterkamer is aangenaam van temperatuur dus slaap ik nu zonder mijn wollen sokken en kan ik 's morgens gewoon mijn bed uit komen.


Tot slot heb ik uitzicht! Op de voorkamer heb ik in de grote enkelsteens muur twee kleine raampjes maar het enige dat je daardoor ziet, is de gevel van de overburen. Het is maar een smal straatje en om iets meer te zien moet je met gevaar voor je leven uit een raampje gaan hangen. Nee, dan mijn uitzicht vanuit de achterkamer: ik kan mijn achtertuin van bovenaf bekijken en kan ver weg kijken over de daken van de buurt naar de kerktoren om te zien hoe laat het is! Ik kan zelfs in de verte de lampjes zien op de galerij van jongste dochter! 's Morgens doe ik het rolgordijn open en kijk ik naar de wolken en boomtoppen, heerlijk wakker worden!


Het mag duidelijk zijn: ik heb een nieuwe slaapkamer! Het bed staat er al, het krijgt alleen een ander kleurtje. De rest van de kamer krijgt ook een fris verfje. Er hangt al een nieuwe lamp (van Ikea) aan het plafond, voor een bedlampje heb ik al een ideetje. Veel meer hoeft er niet te gebeuren. Er past ook niet meer in behalve het bed, een stoel en een (planten-)tafeltje naast het bed. Mijn kleding hangt in de grote kast op de kamer van jongste dochter maar daarover een andere keer meer.

2 opmerkingen:

  1. Ha ha wat denkt oudste dochter? Ik heb een soort déjà vu, toen onze zoon uit huis was heb ik meteen zijn kamertje ingenomen als werkkamer. Achteraf bleek dat hij dat helemaal niet leuk vond.
    Veel fijne nachten op je nieuwe kamer.

    BeantwoordenVerwijderen