vrijdag 19 januari 2018

Stormschade.



Wat een storm hebben we gehad. Deze keer was "code rood" niet voor niets! Bij stormachtig weer ben ik altijd wat nerveus of mijn oude huisje het goed zal doorstaan. Nu staat het er al 100 jaar dus het heeft al menig storm doorstaan maar aan bijvoorbeeld de dakpannen kun je wel zien dat ze hun beste jaren gehad hebben. Tijdens de renovatie van de huurhuizen in de straat zijn de dakpannen van de huurhuizen vervangen. Je kunt in de straat dus aan de dakpannen zien wie gekocht en wie gehuurd heeft: de oudjes liggen op de koophuizen. Ik heb toen een voorraadje oude pannen aangelegd voor als er een keer iets vervangen moet worden. Ik heb op dat voorraadje nog geen beroep hoeven doen. Er zijn met deze storm geen dakpannen kapot gevallen. Er zijn er wel een paar verschoven maar die zijn in de kil-goot blijven hangen. Gelukkig was Ex zo lief om meteen op het dak te klimmen en ze weer goed te leggen.


Het huis heeft het verder goed doorstaan. Dat geldt niet voor de schutting. Deze is niet van hoogwaardige kwaliteit en is niet erg stevig neergezet. Hij is behoorlijk lang, zo'n 20 meter, en beweegt bij wind gevaarlijk ver heen en weer. Nu heeft een deel het dus begeven en zijn de planken aan mijn kant los gesprongen. Waarschijnlijk is het wel te repareren. Vorig jaar kon ik ook al gluren bij de buren (zie blog 24 februari 2017). Dit jaar kost het gluren geen moeite.


In de tuin stond ook een Eucalyptus-boom. Ooit gekocht als zielig takje toen de tuin nog helemaal leeg was. Het leek me leuk om Eucalyptus in de tuin te hebben, altijd leuk voor in boeketten en voor kransen. Het takje groeide in no time uit tot een enorme boom. Een windgevoelige boom bleek, want hij wortelt niet diep en ging bij stevige wind flink heen en weer. Ruim een jaar geleden ging hij bijna om maar bleef hij hangen op de betonnen schutting (zie blog 29 november 2016). Met hulp van Zwager is hij toen gehalveerd en rechtgezet. Ik wilde het even aankijken en de boom herstelde zich prima, je kon in de zomer niet meer zien waar hij gekortwiekt was. Deze storm heeft hij het weer moeilijk gehad. Inmiddels was de boom weer steeds schuiner gaan hangen en na deze storm hing hij zo schuin dat hij de muur bedreigde en met zijn wortels terras en planten omhoog duwde. Deze keer krijgt hij geen nieuwe kans, mijn Eucalyptus is niet meer. Dat wil zeggen: alle takken en blad zijn meteen eraf gezaagd en geknipt zodat ik rustig kon gaan slapen. De stam staat er nog maar die gaat er een dezer dagen uit. Er is dan plaats voor een nieuwe boom. Een fruitboom? Een Vijg? Ik heb nog ongeveer 2 maanden om er een te planten en anders wordt het volgend jaar.

 

En ja, elk nadeel heeft ook voordeel. Op straat lag een Magnoliatak, afgebroken van een enorme oude Magnolia. Zonde! Ik heb hem een mooi plekje gegeven op mijn slaapkamer. Ik heb aan de storm  behalve schade dus ook een mooie magnoliatak over gehouden en bossen eucalyptus-blad!



Wil je ook wat eucalyptus-blad? Dit weekend gratis af te halen bij Jans' huis en tuin! Stuur even een berichtje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten