vrijdag 12 januari 2018

Tuinjaar 2018.



Nu het nieuwe jaar is begonnen, krijg ik ook al zin in het voorjaar. Zeker als ik overal in de tuin al bollen omhoog zie komen. Het voorjaar is natuurlijk nog helemaal niet aan de orde want meestal begint de winter pas in januari of februari. En er is een gezegde dat luidt:

Witte Kerst, Groene Pasen.
Groene Kerst, Witte Pasen.

Als dat waar is dan moeten we het voorjaar nog even vergeten. Toch ben ik in mijn hoofd al wel met de tuin bezig. In januari beginnen we vaak met goede voornemens en een goed voornemen is: vaker de tuin in! Regelmatig een uurtje tuinieren zorgt ervoor dat het werk in de tuin niet ophoopt en je in het voorjaar minder hoeft te doen. Het maakt je hoofd leeg, vermindert stress, geeft veel voldoening èn je verbrandt ca 300 calorieën! Ik zeg: doen!


Om maar meteen te beginnen ben ik aan de slag gegaan met pen en papier. Ik heb een begin gemaakt met een tuinkalender, allereerst de maand januari. Omdat er in januari natuurlijk niet zo veel in de tuin te doen is, kan ik rustig aan beginnen. Ik heb de vormen, de cirkels, van Jans' tuin als basis gebruikt en de teksten in de vormen hebben ook betrekking op dat stuk van mijn tuin. Zo voer ik de vogels op de grote cirkel onderaan waar de bear-chairs het hele jaar buiten staan.

 

De cirkel waarin de maand staat, deze keer "januari", is het gazonnetje van Mix. Daar rechtsboven is de halve cirkel van de moestuin, bovenaan het terras bij het schuurtje waar wat potten staan, waaronder de Agapanthus. Daar linksonder is de halfronde border met de Viburnum, Magnolia en de haagbeuk. En zo zijn we de cirkel weer rond.



Het heeft mijn hoofd echter niet leeg gemaakt, eerder voller ( al die ideeën) maar ik heb er geen stress van gekregen, wel voldoening en ik heb geen calorieën verbrand (zittend werk) maar ze zijn er ook niet bijgekomen (geen tijd). Nu is het de kunst om iedere maand een blad te maken en het een heel jaar vol te houden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten