zaterdag 4 februari 2017

Gedoe in de kelderkast

Laatst werd me weer eens duidelijk dat ik te veel vazen heb.
Ik deed de kelderdeur stevig dicht waarna er geluiden klonken van schuivende, vallende spullen en brekend glas. Na dit soort kabaal wil je de deur eigenlijk niet meer open doen, ik althans niet. Ik wil niet weten dat het is wat ik denk dat het is. Nou dat was het dus wel. Mijn zorgvuldig opgestapelde(!) vazen op de bovenste plank waren gaan schuiven en naar beneden gevallen. Zo'n val van twee-en-een-halve meter overleven glazen vazen meestal niet. Meestal niet! Tot mijn verbazing was mijn grote ronde vissenkom/vaas nog heel. Hij was waarschijnlijk als laatste iets zachter geland op een bedje van scherven van de vazen die hem voor waren gegaan. Waaronder mijn favoriete groene vaas.
Dit alles bekeek ik vanuit de deuropening van de kelder. Ik zag al dat glas beneden tussen het krat bier en de strijkplank liggen en besloot eerst maar eens een kop koffie te gaan drinken.

Ondertussen was oudste dochter poolshoogte komen nemen waar al dat kabaal vandaan kwam. Zij wilde alvast wel in de kelderkast afdalen om de exacte schade op te nemen. 
Ver kwam ze niet. 
Ongeluk komt nooit alleen. 
Zodra ze op de eerste trede stond, klonk er het nodige gekraak en zakte ze samen met de stofzuiger (die staat daar altijd) door de bovenste houten trede heen! Ik heb mijn kind uit de kelderkast gered en ben een tweede kop koffie gaan drinken.


Inmiddels zijn de scherven opgeruimd. De vazen staan weer op de bovenste plank (er is nu meer plaats!) en er hangt een briefje op de deur om iedereen die mijn kelder bezoekt voor een val te behoeden. Die trap moet natuurlijk snel gerepareerd worden maar het is een heel gedoe om de kelder gedeeltelijk vrij te maken van spullen en dan die trap uit de kelder te halen zodat hij goed bekeken en gerepareerd kan worden. De oorzaak van de tredebreuk is waarschijnlijk houtworm. Niet-actieve houtworm denk ik. Bij actieve houtworm heb ik een probleem. Bij niet-actieve houtworm hoef ik, behalve het repareren van de trede, geen verdere actie te ondernemen. Het is lastig te zien maar er lijken geen sporen van actieve houtworm op de vloer onder de trap te liggen dus ik hoop er maar het beste van.


Overigens, niet alles is chaos in de kelder, mijn voorraad heb ik prima op orde.


 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten