zondag 19 februari 2017

Primeur - Tuinbonen bij de post



In mijn lange smalle tuin heb ik een stukje bestempeld als moestuin. Al eerder heb ik met succes gemengde sla, paarse bonen en gele courgettes, rode uien en frambozen geteeld. (Aardbeien en aubergines waren minder succesvol.) Mijn zus heeft al jaren een stuk grond waarop ze groente en fruit verbouwt en is dus ervaringsdeskundige. Ze staat mij bij met tips en trucs.
Soms stuurt ze me een spannend envelopje met de post. In haar envelopjes zitten altijd leuke verrassingen. Bijvoorbeeld die keer: een zakje met primeur-tuinbonen. Erbij zat een kaartje met daarop de tekst: "de tuinbonen kunnen de grond in!".

Het staat allemaal duidelijk op het zakje:
Vroeg zaaien, eind februari, begin maart.
1 Boon op 10 cm in de rij.
Goed aanaarden of steunen.
Witte, geurende bloei.

Ik heb ze gezaaid. Er kwam luis in de planten. Uiteindelijk heb ik er één eenspersoonsmaaltijd van geoogst. Ik heb er ook van geleerd, namelijk dat je er dille naast moet planten want daar houdt de luis niet van. En als er toch luis in komt: meteen de toppen eruit halen. Die groeien het hardst, zijn lekker sappig en dat vinden de luizen het lekkerst.

Dit jaar een nieuwe kans om het te proberen.



Gisteren was ik een dagje in Dordrecht en daar zit (behalve heel veel brocante-, vintage-, curiosa- en snuffelwinkeltjes) Vreeken's-zaden. Een begrip voor de (moes)tuin-fanaat. Ga er niet heen zonder lijstje en moestuinplan want eenmaal daar zie je tussen de bomen het bos niet meer! Ik snap ineens het gemak van online-bestellen want ik heb me wezenloos gezocht naar de primeur-tuinbonen en paarse (vind ik leuk tussen al het groen) boontjes. Ik heb ze dan ook niet gevonden maar wel een aantal andere zakjes met zaden. Én voor een klein prijsje heb ik ook een lange spiraal mee genomen waarlangs ik mijn trossen pluktomaatjes kan laten groeien. Ik heb hem alvast op zijn plek gezet.
Binnenkort eerst nog een grondmonstertje nemen om te kijken of mijn grond al wat vruchtbaarder is geworden vergeleken met een paar jaar geleden en (dat zal beslist nodig zijn) de grond bemesten. Daarna kunnen de eerste zaden de grond in.



Ik kan niet wachten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten