zaterdag 22 oktober 2016

De lappendeken.

Deze week heeft de naaimachine weer eens op tafel gestaan. Mix heeft een lekker kussen gekregen. Ik heb een kussenhoes gemaakt voor Mix van de lappendeken van Dorus.

Toen Dorus oud en krakkemikkig begon te worden en ik tijdelijk in een riante vrijstaande woning huisde, heb ik mijn oude boxer Dorus in de watten gelegd. In de ruime woonkamer daar had ik zo veel ruimte over dat ik in een hoek het logeerbed had uitgeklapt. Ik had nog heel veel restjes stof uit de tijd dat ik kleding maakte voor mijn twee kleine meisjes en van een aantal restanten maakte ik een lappendeken voor het bed. Zo had Dorus op zijn oude dag een gigantische loungebank!

Dorus is er niet meer maar zijn lappendeken nog wel. Mix ligt er al weken op in de woonkamer. De koffer heeft plaats gemaakt voor de deken toen Mix steeds op de randen bleef knagen. Bovendien is de koffer al aan de krappe kant voor Mix.


Het kleed beviel haar wel; ze kan het naar elke gewenste plek slepen en ze kan er lekker op liggen. Dat wil zeggen: totdat ze de bank ontdekte. Zodra iemand op de bank ging zitten kwam ze commentaar leveren en deed ze allerlei pogingen om er ook op te zitten. Uiteindelijk nam ze genoegen met een plekje op haar lappendeken tegen of op mijn voeten. Nu het kouder wordt en ik geen geweldig geïsoleerde vloer heb, vond ik het wel tijd voor een lekker kussen voor haar. Aangezien ze haar bench-kussen al gesloopt en nog niet uitgegroeid is, heb ik gekeken wat ik nog voorhanden heb voordat ik een hoop geld uit geef. Bij mij kussen-voorraad had ik nog een oud vloerkussen van 70 x 70 cm. Dat kon ik prima gebruiken. Bij mijn ritsen-voorraad vond ik nog een lange rits. Even de naaimachine op tafel, leesbril erbij en voilà: een kussenhoes voor Mix van de deken van Dorus!


Echt dankbaar leek Mix in eerste instantie niet. Na verwoede pogingen het kussen te 'doden', de rits open te krijgen en de vulling eruit te trekken, heeft ze nu ontdekt dat je er heerlijk op kunt slapen en dat je ook dit kussen naar elke plek kunt slepen die je maar wilt. Behalve óp de bank dan maar dat hoeft ook niet meer. Dit kussen ligt ook lekker!



2 opmerkingen: