zondag 10 april 2016

Jans' tuin

Het is de laatste tijd vooral Jans' tuin in plaats van Jans' huis en tuin. Er gebeurt nu zó veel in de tuin. Ik kijk altijd uit naar maart: dan gaat het tuinseizoen weer beginnen! Snoeien, schoonmaken, nieuwe planten planten, mesten, zaaien... Genoeg te doen! En voor ik het weet is maart alweer voorbij, is het april en heb ik het gevoel dat ik op moet schieten als ik nog iets wil veranderen.
Dit jaar was ik er op tijd bij. Op de eerste mooie dagen was ik in de tuin te vinden en heb ik de muren, bestrating en tuinmeubelen van groene aanslag ontdaan. Daarna in de tuin de dode takken en bladeren weggehaald zodat je het opkomende groen kunt zien en de rozen en late clematissen gesnoeid. Ik heb hier en daar borders aangepast, een pergola uitgebreid met twee palen zodat de wisteria er overheen kan groeien.
Vorige week heb ik een stukje beukenhaag en een rode-ribes-haag geplant, ik heb al radijs, wortelen en rode uien in de moestuin gezaaid. Hopelijk komt het ook op want er zitten regelmatig kraaien in de moestuin. En helaas is de moestuin ook weer in gebruik als kattenbak. Tja, ik heb het gaas nog niet onder de schutting aangebracht en de rode pepers waren niet afdoende.
Nu ben ik met het pad en de cirkel bezig. Deze zijn vorig jaar voorzien van Dololux, een kalksteen halfverharding. Er is wat oppervlakkig wortelend onkruid in gekomen dus hark ik het wat los zodat ik het onkruid er gemakkelijk uit kan plukken. Langs het pad ligt nog de lichtslang van kerst. Ik laat hem liggen als padverlichting maar leg hem nu wat netter neer aan de zijkant van het pad in de halfverharding.




De tuinbeits staat klaar om twee pallets te verven die ik als poort en als afscheiding wil gebruiken. Daar moet het echter wel een tijdje droog voor zijn en dat was het afgelopen week niet. Jammer!
Hoewel: het was wel fijn voor de nieuwe aanplant.
En je weet: na regen komt zonneschijn! Volgens mij is dat vandaag, ik ga er eens lekker van genieten! De beits laat ik nog even staan...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten