zaterdag 16 april 2016

Het kleinste kamertje

Dit weekend moet ik van mezelf het toilet afkitten. Het stelt niets voor: de twee laatste kitrandjes. En toch heb ik het nog steeds niet gedaan. Ik stel het al zo'n half jaar uit zodat ik al aan die onafgewerkte tegelrandjes begin te wennen. Foute boel! Dit weekend ga ik het eindelijk doen!

Toen ik het huis kocht was het toilet voorzien van een groene tegelvloer en waren wand en plafond voorzien van schrootjes. Het toilet functioneerde maar als er net was doorgetrokken, had de aftandse stortbak een half uur nodig om weer vol te lopen.
Enfin, opknappen van het toilet stond ook op mijn lijstje, ergens onderaan want ik had redelijk snel een eigentijdse toilet boven en er moesten dringendere zaken gebeuren.

Vorig jaar augustus was het dan zo ver. Na het egaliseren van de vloer ( een monsterklus waar ik nog een keer op terug kom) heb ik het toilet aangepakt. Inmiddels had ik in de aanbieding én op een zaterdag voor 11:00 uur (want extra korting) een duoblok aangeschaft. Na twee jaar klussen begon ik genoeg te krijgen van verbouwen en heb ik niet gekozen voor het verleggen van de riolering (en een hangend toilet) maar voor een compacte, staande pot met stortbak die ik aan kon sluiten op de bestaande riolering. Ik heb plafond-, wandschrootjes en tegeltjes verwijderd. Voor het achterwandje heb ik een voorzetwandje van gipsplaten geplaatst nadat buurman Joep de waterleiding aangepast had. Broerlief stuukte de wandjes en hielp met het plaatsen en aansluiten van het toilet. Boven het inmiddels verwijderde, lage plafonnetje liepen buizen die geen functie meer hadden. Weg ermee dus! Het nieuwe plafonnetje kon nu iets hoger komen, wel zo prettig in het kleinste kamertje, en er paste nog net een toilet-ventilator in.
Met restjes verf heb ik plafond en muren geverfd. Daarna wachtte een nieuwe uitdaging: tegelen. Dat had ik nog niet eerder gedaan. Ik had nog wat tegels over van de badkamer en daarmee kon ik mooi een gedeelte van de muren betegelen. Om iets hoger uit te komen, kocht ik een doosje zwarte tegeltjes als 'plint' en zwarte striptegels om de bovenste rand mee af te werken. Na het bestuderen van de nodige instructiefilmpjes op internet ben ik begonnen. En al zeg ik het zelf, het resultaat mag er zijn!
Oké, oké, je ziet wel dat het niet door een echte vakman of-vrouw is gedaan maar het ziet er netjes uit... Bijna dan. Eerst nog die laatste randjes kitten!

              


Geen opmerkingen:

Een reactie posten