zaterdag 23 april 2016

Jans' moestuintje

Deze week heb ik eerder gezaaide groentes verspeend. Eigenlijk houd ik niet van binnen voorzaaien: ik kan al die potjes en kweekbakjes niet goed kwijt dus staan ze al snel in de weg. Bovendien ben ik een slechte water-gever, zowel binnen als buiten. Ik geef ze of te weinig of te veel water en voor je het weet zijn mijn plantjes verpieterd. Nee, liever doe ik alles in de volle grond. Daar droogt alles wat minder snel uit en het staat meteen (ongeveer) op de plek waar het naar hartelust kan groeien en bloeien. Vorig jaar heb ik de verpieterde plantjes samen met de plastic kweekbakjes (want sta-in-de-weg in kleine schuur) weggedaan. Maar toch: dit jaar kwamen er weer moestuintjes met de boodschappen mee en heb ik het toch nog eens geprobeerd. Met resultaat! Dit jaar doen ze het bijzonder goed. Zó goed dat ik ze deze week echt dringend moest verpotten want ze groeiden uit hun potjes. Vooral de courgetteplantjes schreeuwden om grotere potjes en die kregen dan ook de grootste waarop ze mij bedankten met een groeispurt en nieuwe blaadjes. En dat terwijl courgette niet van verpotten houdt!
Mijn potjesvoorraad bleek niet toereikend voor alle plantjes dus heb ik ook blikjes ingezet als potje. Staat ook nog eens gezellig. Toen ook die op waren had ik nog de spinazie en pluksla die uit hun kweekpotje wilden. Ik heb de gok gewaagd en ze rechtstreeks in de volle grond van mijn moestuintje gezet. Nu maar afwachten of ze deze grote sprong aan kunnen.
De radijs doet het daar prima en ook de worteltjes komen op. Er zit al een eerste bloemetje in de aardbei en de (herfst-)framboos doet goed zijn best en is al flink gegroeid.
Ik heb vanmiddag nog wat zaad gekocht van tuinerwten en peultjes. Die kunnen nu ook gezaaid worden. Buiten weliswaar. Voor alle zekerheid.

             

Geen opmerkingen:

Een reactie posten