zaterdag 15 april 2023

Groen als gras

Het is april en dus is er werk te doen in de tuin. Nou ben ik geen hele 'nette' tuinierster, ik houd van een natuurlijke tuin. Bij mij valt 'terrastegels en tuinmuren ontdoen van groene aanslag' niet onder tuinieren maar onder poetsen, iets waar ik een hekel aan heb en zo lang mogelijk uitstel (maar natuurlijk wel een keer moet gebeuren).  Gelukkig staan er ook echte tuinklussen op mijn to do lijstje en daar werk ik graag aan. Wanneer ik vervelende taakjes in huis op mijn lijstje heb en ik door de tuin loop, zie ik altijd wel iets wat 'dringend' moet gebeuren zodat ik dat andere taakje even uit kan stellen. Het liefst ben ik dagelijks in de tuin bezig maar helaas vindt het lijf dat niet goed en doe ik alles in stappen.




Het gazon bijvoorbeeld. Toen Mix bij mij kwam wonen heb ik een stuk tuin veranderd in een gazonnetje van zo'n twee meter doorsnede zodat Mix daar lekker kan liggen (blog: "gazonnetje in wording 11-10-2016). Uiteindelijk ligt ze er niet heel vaak (ze ligt net zo lief op de halfverharding) maar 's winters is het een fris stukje groen in de tuin tussen alle afgestorven vaste planten en gele beukenhaag. Het is dus een blijvertje. Toendertijd heb ik het zelf ingezaaid, dat is aardig gelukt maar het is wel een hobbelig stukje gras met inmiddels veel wilde pollen. Het kan wel wat beter dus ben ik onlangs begonnen met het weghalen van het gras. Een flinke klus die ik duidelijk in meerdere stappen moet doen, ook voor de gft-bak want die wordt anders zo zwaar dat ik hem niet meer kan verplaatsen en de ophaaldienst straks nog weigert om hem te legen.


Nu het gras weg is en de grond omgespit, kan ik door te bemesten, de grond voorbereiden op nieuw gras. Dit keer worden het graszoden, net wat sneller. De uitdaging zit hem in het vlak leggen van de graszoden. Daar heb je van die handig rollers voor maar mijn grasveldje is zo klein dat ik die roller amper heen en weer kan bewegen. Eerst maar eens wat grond erbij doen want die zoden hebben heel wat grond mee de gft-bak in genomen (vandaar het gewicht!), dan netjes aanharken en wat aanstampen met de voetjes. Verder ben ik nog niet gekomen, mijn gazonnetje-in-wording ligt met een laagje verse compost uit mijn compostbak te wachten op nog wat extra grond en nog een keer aanstampen en gladharken. Het is voor vandaag mooi geweest en mijn voetjes gaan nu lekker omhoog. Na het weekend hoop ik het af te maken en de graszoden te halen.

Bij de graszoden krijg ik gratis een roller te leen, als ze dat tenminste ook doen bij mij "enorme" aanschaf van twee rolletjes gras, en dan is het tijd voor de finishing touch: het uit- en aanrollen van het gras. En al zie ik enorm uit naar droog en zonnig lenteweer, dàn hoop ik toch op een paar lentebuitjes voor het gras.

1 opmerking:

  1. Natuurlijk wel handig als er in de nacht meteen even een buitje opvalt!!

    BeantwoordenVerwijderen