vrijdag 17 februari 2023

Lentekriebels

Deze week was het prachtig weer, de gft-bak was geleegd én de Wisteria moest gesnoeid: prima reden om de tuin in te gaan! De Wisteria moet twee keer per jaar gesnoeid worden, ik snoei hem in februari en in augustus, om hem in toom te houden en mooi te laten bloeien. Hij bloeit altijd prachtig, eerst uitbundig op het kale hout en daarna nog een keer als hij in het blad zit gedurende de zomer. Vorig jaar ging het mis bij de eerste bloei, hij zat vol in de knop maar de bloemen verdroogden. Gelukkig bloeide hij daarna wel gedurende de zomer.
In de tuin bloeit nu mijn paarse Helleborus. Ik heb er tulpen omheen geplant die prachtig kleuren bij de Helleborus maar meestal is de bloei van de Helleborus al op zijn retour wanneer de tulpen opengaan. Zo ver is het nu nog lang niet, hij is nu nog naar net begonnen.
In januari ontdekte ik bolletjes in de sneeuw die al wilden bloeien. Sneeuwklokjes dacht ik, zo vroeg en in de sneeuw! Nu bloeien ze en blijken het geen sneeuwklokjes te zijn. Het lijkt Ornithogalum (Wolfsmelk) te zijn maar dan wel een hele vroege. Na wat speurwerk lijkt het mij Ornithogalum Collinum te zijn die in april, mei bloeit. Ik heb een plantkaartje gevonden maar daar staat niet veel op. Ik herkende ze op een foto van vorig jaar waarop ze binnen staan. Daarna heb ik ze in de tuin gezet wat ik meestal doe met uitgebloeide bolletjes. Ook nu heb ik binnen bolletjes staan die ik straks buiten in de grond zet. Wel bikkels hoor, om boven te komen wanneer het sneeuwt en nu al te bloeien in februari. Ik kan ze net zien vanuit de kamer. Hopelijk verwilderen ze ook nog, staat het straks vol met witte bloemetjes!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Jans,
    Ik herken er niks in!! Hihihi, wil ook niet zeggen dat ik alle planten en bollen ken!
    Maakt niet uit, alle bloemen zijn welkom, zeker in het vroege voorjaar!!

    Groetjes Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad Thea, alle bloemen zijn welkom!

    BeantwoordenVerwijderen