vrijdag 10 februari 2023

Een opknappertje

Al een tijd geleden had ik op een kofferbakverkoop een oude schaarlamp gekocht, een opknappertje. Hij kwam in de schuur terecht op de werkbank in afwachting van de opknapbeurt. De werkbank doet zijn naam geen eer aan, ik werk er nooit aan om de eenvoudige reden dat daar geen plaats voor is. Het is meer een afzetplek voor dingen die ik niet meteen opruim of waar ik niet meteen een plek voor heb. Niet zo gek dat ik niet meer aan de lamp dacht want je zag hem bijna niet meer liggen.
Het houten schaargedeelte was lichtgrijs geverfd en had een lampenkapje dat bekleed was met een gebloemd stofje. Bij een poging de werkbank enigszins op te ruimen, zag ik de lamp weer liggen. Opruimen betekent spullen een plaats geven, een plaats die ik nog niet had voor de lamp tenzij ik hem op zou knappen. Een leuk klusje tussendoor. Een plan had ik niet maar ik ben gewoon begonnen met het uit elkaar halen, losmaken van alle onderdelen, de oude stroomdraad verwijderen. Daarna het houten schaargedeelte schoonmaken, schuren en zwartspuiten, net als de twee ijzeren buisjes en het kapje waar de fitting in zat.
Toen ik met het lampenkapje wilde beginnen, zag ik al gauw dat ik ook een ander kapje kon gebruiken. Die lag ook op de werkbank te wachten op een nieuw projectje. Dit lampenkapje had al diverse bestemmingen gehad, eerst als bedlampje en later, zwart gespoten, boven de eettafel. Het was een hangend kapje in tegenstelling tot het staande kapje van de schaarlamp wat me eigenlijk veel leuker leek.
Toen werd het zoeken naar een mooie stroomdraad die door de gaatjes van het houtwerk past, een nieuwe (zwarte) stekker en (zwarte) aan/uit-schakelaar. Daarna alles weer in elkaar zetten, stroomdraadjes aansluiten en hopen dat alles werkt. Dat deed het! Alleen de lamp was veel te fel dus heb ik een mooie lamp gezocht die niet fel brandt, je kijkt immers in de lichtbron. Het is een lamp geworden die je met de schakelaar ook nog kunt dimmen. Hij heeft drie standen: ideaal!
Ik ben blij met het eindresultaat! Hij heeft een mooi plekje aan de muur boven de bank gekregen. Waarschijnlijk kan ik hem van de zomer ook naar buiten draaien/trekken zodat ik op een mooie zomeravond bij de openslaande deuren buiten een boek kan lezen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten