vrijdag 20 november 2020

Rommel in huis

Deze week kan ik eigenlijk geen foto's plaatsen. Het is een bende in huis. Het is een blijvende uitdaging om je huis netjes te houden en in een klein huis is die uitdaging extra groot! Zo ben ik deze week weer eens achter mijn naaimachine gekropen.
Vorig jaar had ik in het najaar een lap stof gekocht omdat ik in de winkel niet de jas kon vinden die ik in mijn hoofd had. Dan maak ik hem zelf, dacht ik, en kocht een lap. Verder ben ik niet gekomen. Ik kocht een nieuw ski-jack omdat ik dacht te gaan skiën, ik kreeg pijn aan mijn been, ging niet skiën, was te ellendig om maar iets te doen, mijn moeder werd ziek. Kortom, geen beste tijd en de lap bleef liggen. Dit jaar hangen de winkels vol met jassen die ik wil maar lekker winkelen is er nu niet bij en ik had nog een lap stof die een jas zou worden, een lange jas. Mijn naaimachine staat boven, een loodzwaar geval die je niet even de trap op en af draagt en bovendien is het lekker om de naaimachine te laten staan als je bezig bent. Deur dicht en troep is uit zicht! Mits je je werk op die kamer houdt.
De jas die ik nu maak is een lange jas en de lap stof is zo'n drie meter lang. Hoe fijn is het dan om die stof neer te leggen op een grote tafel en die grote tafel staat beneden. Geen drie meter maar toch twee meter twintig lang en een meter breed. Het was mijn werktafel toen ik nog naailessen gaf en ik weet meteen weer hoe fijn hij is als werktafel. Ik overweeg een andere tafel maar daar moet ik nog eens goed over nadenken. Inmiddels is de stof geknipt en ik zit nog steeds beneden om hem in elkaar te zetten, pendel steeds heen en weer tussen boven en beneden want boven staat de naaimachine. Mijn stappenteller telt een record aantal stappen maar mijn lijf protesteert en handig is het ook niet. Overal liggen delen van mijn toekomstige jas en je herkent mijn route meteen aan draadjes en pluis. Klein Duimpje is er niets bij.
Ooit woonde ik in een huis met een fantastisch atelier op zolder maar tijden en levens veranderen en ach, wie heeft er deze week eigenlijk last van die rommel. Bezoek ontvangen is er even niet bij en ik ben hardstikke lekker bezig. Hij ziet er al best goed uit, die jas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten