zondag 15 november 2020

Mix en de bijkeuken.

Vanuit de keuken kijk ik zo de bijkeuken in. Toen ik het huis kocht was daar de douche, daarna werd het mijn mini-atelier/schrijfplek, sinds mijn nieuwe keuken is het mijn bijkeuken èn, vanaf het moment dat ze er is, is het de plek van Mix.
Van de drie bestemmingen (douche, ateliertje, bijkeuken) staat de bjkeuken toch wel met stip op één! Mijn keuken is er een stuk ruimtelijker door geworden want door de opbergruimte in de bijkeuken heb ik in de keuken de bovenkastjes weg kunnen laten, de cv-ketel en wasmachine zijn van keuken naar bijkeuken verhuisd en ik heb er extra aanrechtruimte bij gekregen. Ik geniet dagelijks van mijn bijkeuken. Hij is nog steeds niet helemaal af want de cv-ketel moet nog weggewerkt worden maar toch ziet hij er gezellig uit, zeker met het rekje met borstels en droogdoeken aan de wand.
Mix geniet er echter niet zo van als ik. Het is haar slaapplek en dat weet ze want zodra ik zeg "Mix, we gaan naar bed" druipt ze af richting bijkeuken en gaat daar in haar mand liggen. Ik zeg niet voor niets dat ze afdruipt richting bijkeuken want haar houding met kop enigszins omlaag laat zien dat ze eigenlijk niet wil maar weet dat ze niet gaat winnen. In het verleden hebben we heel wat rondjes om de tafel gelopen waarbij ze hoopte mij te snel en slim af te zijn maar helaas voor haar heb ik die strijd gewonnen. Ik bleek toch de slimste. Gelukkig want qua snelheid had ik het niet kunnen winnen. Inmiddels heeft ze zich erbij neer gelegd en als het te lang duurt, gaat ze zelfs al uit zichzelf naar haar slaapplek in de bijkeuken.
Echter, overdag zul je haar niet in de bijkeuken vinden. Gek eigenlijk want ze krijgt daar ook haar eten dus zou je haar daar vaker verwachten. Maar nee, ook voor haar eten blijft ze ruim op afstand wachten totdat zij denkt dat de kust veilig is en ik niet zo maar de deur dicht zal doen en vertrekken. Zelfs haar water drinkt ze liever ergens anders (uit de vijver bijvoorbeeld) dan uit haar drinkbak in de bijkeuken. Het lijkt erop dat ze het niet vertrouwt in de bijkeuken. In het begin liet ik haar daar achter wanneer ik weg ging zodat ze niet op de bank kon liggen. Inmiddels heeft zij die strijd wel gewonnen, laat ik haar overdag haar gang gaan en ja, dan ligt ze ook wel eens op de bank. Wel eens want sinds ik haar niet meer opsluit in de bijkeuken zet ik haar mand overdag in de kamer en soms ligt ze gewoon lekker in haar mand als ik thuiskom. Maar eerlijk is eerlijk, die bank is toch wel haar favoriet. Niet handig voor een hond met huismijt-allergie maar dankzij een pilletje is de allergie onder controle. Misschien wordt het nu echt tijd voor een nieuwe bank, een die beter voor haar allergie is. Goede reden toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten