vrijdag 26 juni 2020

Een balkon vol met Geranium, ehh Pelargonium.

Momenteel ben ik vaak bij mijn moeder, ze leeft haar laatste stukje leven. Ze woont dicht bij mij, tijdens mijn wandelingen met Mix kom ik vaak langs haar appartement en het is een kleine moeite om even binnen te wippen voor een kop koffie. Dat deed ik al regelmatig maar nu nog vaker en langer. Mix gaat graag met me mee want bij mijn moeder schijnt het water enorm lekker te zijn. Thuis laat ze haar bak met water vaak staan om met heel veel moeite wat water uit "de vijver" in de tuin te drinken maar zodra we bij oma (mijn moeder) binnen zijn, stort ze zich op het water dat voor haar wordt neergezet en lebbert ze het in één keer leeg. Wanneer het niet meteen bij binnenkomst wordt aangeboden, vraagt ze er om met haar irritant hoge blaf. Eigenlijk moeten we die blaf negeren maar je oren kunnen dat nauwelijks aan dus krijgt ze haar bak water. Het is een ritueel waar mijn moeder van geniet, nergens vindt Mix het water zo lekker als bij haar.


Ik vind het bewonderenswaardig hoe mijn moeder nog van de kleinste dingen kan genieten. Van een actief en vrij uithuizig type kwam ze een paar maanden terug ziek thuis op de bank terecht en kon ze niet veel meer dan een wandelingetje naar de keuken en terug. Ik heb haar niet horen mopperen, integendeel. Ze zorgt zo goed mogelijk voor zichzelf en geniet van bezoekjes, van aandacht en van haar balkon vol bloemen.


Mijn moeder is erg goed in het overhouden van planten, ze is met recht trots op de Jasmijn en haar Hortensia's in pot die weer prachtig bloeien en op haar Geraniums die ze over heeft gehouden. Alles bloeit met grote hoeveelheden witte, rode en roze bloemen. Met veel geduld verzorgt ze de planten met de juiste hoeveelheden water en het weghalen van de uitgebloeide bloemetjes. Dat doet ze al zolang ik me kan herinneren. 's Winters stonden de geraniums binnen te overwinteren, werden er stekjes genomen en verzorgd en die gingen dan ook allemaal de volgende zomer weer bloeien. Ik heb dat gen niet meegekregen, het is naar mijn zus gegaan die ook bedreven is in stekken.


Nu heb ik onlangs in de Seasons (mei 2020) gelezen over het verschil tussen Pelargonium en Geranium. Ik heb het altijd over Geraniums maar blijkbaar heten de Geraniums op mijn moeders balkon eigenlijk Pelargonium! Beide komen uit de Ooievaarsbek-familie. Het verschil tussen de twee kun je bij de bloemblaadjes zien: De Pelargonium heeft twee bloemblaadjes aan de bovenzijde van de bloemknop en drie blaadjes aan de onderzijde. De geranium heeft vijf bloemblaadjes die je op allerlei manieren kunt spiegelen. Ik heb het even in mijn tuin gecheckt en ja hoor: De Geraniums in de tuin hebben allemaal die vijf bloemblaadjes die je kunt spiegelen en de Hanggeranium, eh Pelargonium, heeft er twee boven en drie onder de bloemknop. Weer wat geleerd! Meteen even vragen of mijn moeder dit ook weet...

Geranium
Polargonium



Geen opmerkingen:

Een reactie posten