vrijdag 17 april 2020

To Do-lijst

Waar ik in deze Corona-tijd nog steeds geen last van heb, is verveling. Ik luister vol verbazing naar mensen die vertellen dat ze zich vervelen, hun tijd doorbrengen met netflixen, een rondje lopen, koken en weer netflixen. Wanneer me gevraagd wordt wat ik van de films of series vind die ze me hebben aangeraden, moet ik bekennen dat ik ze nog niet gezien heb. Ik kom er niet aan toe. Ik heb zóveel op mijn To-Do-lijst staan.

buitenlamp ophangen
ganglamp repareren
bed verven
schuifwand bijkeuken maken
schuifwand atelier
verven keukentafeltje
kimono maken
laatste plinten kamer
...

Hoe komt dat toch, dat de een van alles te doen heeft (ik dus) en de ander zich verveelt?
In mijn huis is steeds van alles te doen, het is nooit af. Dat komt misschien doordat het een oud huis is en dat ik zo veel mogelijk zelf doe. Bovendien heb ik over het algemeen meer tijd nodig (gezondheidsdingetje) voor een klus dan die ander. Ben ik lekker lang bezig...
Die ander woont misschien in een huis zonder gebreken en besteedt alle klussen uit. En door de professionele klusser worden klussen natuurlijk netjes afgewerkt opgeleverd. Dan zitten de plinten tegen de muur, zijn alle lampen aangesloten en is de bedrading weggewerkt.
Die ander heeft misschien ook geen tuin of vindt het niet erg dat de tuinmuur groen uitgeslagen is, heeft geen tuin vol planten die misschien toch beter op een ander plekje staan en heeft al helemaal geen moestuin waarin gezaaid en gewied moet worden.
Ik dus wel maar gelukkig heb ik ook plezier in het zelf doen. Ik vind het leuk en word (meestal) blij van het resultaat.



 


Ik heb me voorgenomen pas naar bouwmarkt of tuincentrum te gaan wanneer alles gedaan is waarvoor geen bezoek aan de winkels nodig is. Ik ben nog steeds bezig. Eigenlijk had ik de To-Do-lijst in mijn Bullet-journal willen schrijven en daarin afvinken maar ik heb het niet goed bijgehouden en ben blijven steken in februari (kan dus ook op mijn To-Do-lijst: Bullet-Journal bijwerken). In plaats daarvan heb ik de lijst in mijn telefoon gezet en de afgewerkte klussen steeds verwijderd. Nu kan ik, jammer genoeg, niet meer zien hoe lang de lijst was en wat ik allemaal al gedaan heb en daar krijg ik juist altijd zo'n goed gevoel van! Even denken wat ik allemaal gedaan heb (in willekeurige volgorde):


In de tuin:
Blauwe Regen recht zetten
tuinmuur witten
tuinplanten verzetten
lathyrus zaaien
tuintafel schoonmaken
tuin bemesten
dode takken en bladeren tuin verwijderen
hout in schuur opruimen
slakkenplaag aanpakken

In huis:
muur atelier verven
werktafel atelier pimpen
atelier opruimen
vloerkleden wisselen
kapstokje bijkeuken pimpen
schuifwandje voor cv-ketel op maat maken
buitenlamp verven
rugleuning stoeltje repareren
schilderij ophangen
vest in elkaar zetten
....

  

Ook wanneer alle klusjes gedaan zijn, ontdek ik weer dingen die ik ook nog kan doen en zo blijft mijn To-Do-lijst bestaan. Naast ieder klusje dat weggestreept wordt, komt er iets nieuws bij. Het houdt bij mij gewoon nooit op, ik blijf maar dingen verzinnen, zien. Zo schreeuwt mijn lege krijtbord in de gang om een nieuwe (letter-)tekening, wil ik in mijn atelier aan de gang om te schilderen, wil ik mijn plafond opknappen, de gangdeur opschuren, plamuren en verven, deurklinken vervangen...
Geen verveling hier!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten