zaterdag 3 augustus 2019

Tijd voor de zomersnoei van de Wisteria.

Gisteren heb ik voorzichtig de snoeischaar in de Wisteria (= Blauwe Regen) gezet. Het is tijd voor de zomersnoei.

De Wisteria moet in hartje zomer én in het prille voorjaar gesnoeid worden. Doe je dat niet, dan wordt de Wisteria al snel een chaos van takken met veel bladeren maar weinig bloemen. Moeilijk is het niet, je knipt in juli/augustus alle zijtakjes terug tot ca 20-30 cm en in de prille lente (februari/maart) kort je ze verder in tot ca 5-10 cm. Ik doe dit trouw ieder jaar en hij bloeit fantastisch, hij begint in het voorjaar voordat de bladeren uitlopen en daarna blijven er de hele zomer bloemtrossen tussen het groen verschijnen.

april

juli

Die zomersnoei is, zoals ik zei, niet moeilijk maar toch vind ik het altijd lastig om de schaar erin te zetten, ik begin altijd voorzichtig. De reden hiervoor is de bloei want met het inkorten van de zijtakken, knip ik ook bloemen weg. Dat lijkt zonde maar het is voor het goede doel: volgend jaar wederom een rijke bloei! Bloemen wegknippen blijf ik moeilijk vinden. Echter, ik moet de Wisteria in toom houden. Mijn stoelen schuiven steeds verder naar het midden van mijn terras-cirkel omdat de Wisteria in mijn nek kriebelt. Daarnaast worden de bloemen ook goed bezocht door hommels en die cirkelen dan ook regelmatig om je hoofd.


Inmiddels is de snoeibeurt gedaan. Dat ik gesnoeid heb, zie ik vooral aan de volle container. De Wisteria is nog steeds vol en heeft ook nog steeds bloemen (wel wat minder).

voor
na

Dat de Wisteria in mijn nek kriebelt komt ook doordat hij onder druk van zijn uitbundige groei naar voren helt.


 

Hij rust op een soort pergola van palen waartussen staaldraad is gespannen en waaromheen de takken kronkelen. De paal waar de hoofdtak omheen kronkelt helt schuin naar voren. Ik heb nog geen idee hoe ik die weer recht kan krijgen. Hij draagt het hele gewicht van de Wisteria. In de winter ga ik daar een oplossing voor bedenken, dan zijn de bladeren verdwenen en kan ik de takken goed zien.

januari, voor de snoei
eind februari, na de snoei

Overigens ook een mooi plaatje, de kale, kronkelende takken.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten