zondag 11 augustus 2019

Frambozen uit eigen tuin

De eerste frambozen zijn geoogst.


In het begin zijn de rijpe exemplaren op één hand te tellen en dan snoep ik ze zo van de struik. Nu kan ik iedere dag een schaaltje vol plukken. Meestal doe ik er 's morgens een paar in de yoghurt en de rest vries ik in.



Van de eerste oogst heb ik deze keer frambozentaartjes gemaakt. De dochters waren allebei bij mij en dat was reden voor een taartje want zo vaak komt dat niet voor. Het werden taartjes van korstdeeg met een vulling van frambozen en een topping van merengue. Ze waren heerlijk. Voordat ik foto's gemaakt had, waren ze al op!

Vandaag heb ik nieuwe frambozentaartjes gemaakt en dit keer heb ik wel foto's gemaakt. Speciaal voor mijn blog... en om lekker van te smullen. Deze keer met een custardvulling, ook heel lekker!

Taartjes met custardvulling en frambozen
(voor 4 personen)

voor korstdeeg:
115 gram bloem
65 gram koude boter
25 gram poedersuiker
1/2 theelepel vanille-extract
1 eierdooier
4 kleine taartvormpjes
steunvulling van spliterwten (gebruik ik altijd) of keramische bakkorrels

Doe boter, bloem en poedersuiker in een keukenmachine en maal alles tot fijn kruim. Doe er vanille-extract, eierdooier en 1/2 eetlepel koud water bij en laat de machine draaien tot het een samenhangend deeg is. verpak het deeg in plasticfolie en laat het minimaal 30 minuten in de koelkast rusten.


Verwarm de oven op 190 graden.
Rol het deeg uit op een met bloem bestoven werkblad en bekleed er de (ingevette) vormpjes mee. Leg er een stukje bakpapier overheen en vul de vormpjes met de steunvulling. Bak de taartjes 10 minuten in de oven. Verwijder daarna de steunvulling en het bakpapier en bak ze nog 2 a 3 minuten tot ze goudbruin zijn. Laat ze afkoelen.


( Je kunt deze kaartbodempjes ook prima invriezen)

Voor de custardvulling:
1 ei + 1 eierdooier
20 gram suiker
1/2 vanillestokje
2,5 dl volle melk

Klop in een kom het hele ei met de eierdooier en de suiker door elkaar. Snijd het vanillestokje open, schraap het merg eruit en doe beid met de melk in een pan. Verwarm het geheel op een laag vuur tot de melk de vanillesmaak heeft opgenomen en bijna kookt.
Schenk de room al kloppend heel rustig bij de eieren, doe het mengsel terug in de pan en laat het binden op een laag vuur. schenk de dikgewonden custard op de vormpje en bak ze nog 10 minuten op 150 graden tot de vulling begint te kleuren.
Haal de vormpjes uit de oven en laat volledig afkoelen.



Voor de topping:
100 gram frambozen
poedersuiker

Haal de taartjes voorzichtig uit hun vormpjes en leg de frambozen erop. Bestuif ze met poedersuiker.



Lekker hoor!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten