vrijdag 23 augustus 2019

Augustus, een oogstmaand.

Je kunt er niet om heen: augustus is een oogstmaand. Eigenlijk van de hooi-oogst en daarom ook hooimaand genoemd. In mijn tuin heb ik geen hooi (hoewel, als ik nog even wacht met maaien...) maar wel oogst.


Terwijl de grond in de moestuin er steeds leger uit gaat zien doordat ik bijvoorbeeld de erwten-planten en de tuinboon-planten eruit gehaald heb, hangt mijn "tuinmuur" vol met vruchten. Tegen de muur staan namelijk de frambozen en die doen het keer op keer fantastisch. In het voorjaar dun ik de opkomende stengels flink uit omdat ik anders geen ruimte meer voor groente overhoud. Ik denk dan steeds dat ik het komende jaar wel minder vruchten zal krijgen maar niets is minder waar. Ook dit jaar buigen de takken omlaag door de grote hoeveelheid zoet rode vruchten.


Naast de frambozen staat mijn klimcourgette. Deze moet even op gang komen en produceert in het begin vooral bloemen zonder vruchten.


Inmiddels is hij lekker op dreef, heeft de bovenkant van de muur al lang bereikt en klimt nu horizontaal boven langs de framboos richting de schuur. Hij is inmiddels al wel 5 a 6 meter lang en is nu aan de lopende band vruchten aan het produceren. Het begon met ongeveer 1 courgette per week maar het tempo wordt langzaam maar zeker opgevoerd naar 2 a 3 courgettes per week. Ik laat ze niet te groot worden om de groei van meerdere vruchten te stimuleren én omdat ze klein lekkerder zijn. Bovendien zijn het dan mooie één-persoons courgettes wat goed uitkomt in mijn één-persoonshuishouden.




Ik heb van de week een courgette gegeten bij pasta carbonara. Aanleiding voor de pasta was een nieuw aangeschafte pastamachine die al lang op mijn wensenlijstje stond. Ik wilde natuurlijk meteen proberen om zelf spaghetti te maken met behulp van het apparaat. Het was verrassend eenvoudig en leuk! Ik heb meel gebruikt dat in mijn kast stond en dat ging prima maar de smaak van eigengemaakte pasta kan volgens mij beter. Ik moet me daar nog eens goed in verdiepen. Leuk is het zeker en mijn zelf-geoogste courgette-plakjes smaakten er heerlijk bij!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten