maandag 2 september 2019

Paella in de tuin.

In juli was ik in vakantiestemming en aangezien ik niet op vakantie ging, bedacht ik dat ik een stukje vakantie wel naar huis en tuin kon halen door zonnige maaltijden te maken. Een recept dat ik 's zomers graag maak, feestelijk is en je in vakantiesfeer brengt, is paella. Echter, de pan waarin ik dat altijd maakte, is niet geschikt voor mijn nieuwe inductieplaat.


Op zoek dus, naar een paella-pan voor op inductie én groot genoeg om met in ieder geval zes personen van te kunnen eten. Die was lastig te vinden. Uiteindelijk zag ik een grote paella-pan, niet voor op de inductieplaat maar voor aan een drie-poot-barbecue. En laat ik die nu hebben! Buiten boven de barbecue paella maken zou helemaal een feestje zijn. Die heb ik dus besteld.
Toen de pan bezorgd werd, schrok ik wel van de enorme doos. Hoe groot was die pan wel niet? Wel, zestig centimeter doorsnee dus en dat was enorm! Natuurlijk had ik de afmeting wel zien staan maar ik was zo blij een geschikte pan gevonden te hebben dat ik daar niet verder over na dacht. Hij was in ieder geval groot genoeg om met zes personen van te eten, na nader onderzoek bleken wel zestien tot twintig personen er van te kunnen eten. Daar kan ik wel een paella-feestje mee geven!


Ik popelde om de pan uit te proberen maar het duurde even (tot afgelopen week) voor ik op een dag met de juiste weersomstandigheden een groot aantal proefpersonen tegelijkertijd in mijn tuin had. Dan was het te warm, dan was er kans op een bui (en til zo'n grote pan maar eens gauw van het vuur naar binnen..) dan was die op vakantie, dan had ik zelf geen tijd, dan kon die niet... Uiteindelijk heb ik met zeven personen de paella-pan ingewijd en uitgeprobeerd. Ik was benieuwd of hij niet te groot was om er voor dit aantal personen paella in te maken maar het bleek dat dit prima ging. Ik had iedereen gezegd bakjes mee te nemen om de paella die over was mee naar huis te nemen maar die zijn leeg gebleven. Alles was op, het was een succes! Heel gezellig om alles buiten klaar te maken en daarna met elkaar ervan genieten! Ik weet niet of er nog veel mooie nazomer-avonden komen maar er gaan vast en zeker nog een heleboel paella-feestjes komen.


recept Paella:
(6 personen)

Ingrediënten:
6 drumsticks
zakje soepgroente
1 l kippenbouillon
olijfolie
300 gr knoflookworstjes (bij de Turkse winkel)
250 gr kippendijfilet in stukjes
2 uien
2 tentes knoflook
2rode paprika's
400 gr rijst
1 theel kurkuma
snufje zout en peper
1 theel paprikapoeder
1 laurierblad
ong 30 mosselen in schelp
250 gram grote gepelde garnalen
300 gr diepvriesdoperwten
1 citroen

(Je kunt zelf variëren met groentes, vlees en vis voor in de paella.
De bereidingswijze boven de barbecue is hetzelfde als in de keuken)

Voorbereiden:
Zet de drumsticks met de soepgroente en de bouillon op en laat deze 1/2 uur trekken. Haal de drumsticks uit de bouillon en dep ze droog. Zeef de bouillon. Kook de mosselen. Snijd de knoflookworst in plakjes,snipper de uien, knoflook en paprika's.


Bereiden:
Verhit de olie in de pan en bak hierin de drumsticks en stukjes kippendij-filet goudbruin. Haal ze uit de pan en bak dan de ui, knoflook, paprika's en plakjes worst in de overgebleven olie.


Voeg na een paar minuten de rijst en kruiden toe en bak dit even mee. Giet er dan 3/4 liter bouillon bij en laat de rijst ongeveer 20 minuten zachtjes gaar koken. Eventueel nog wat bouillon toevoegen tot de rijst gaar en droog is.
Tot slot de doperwten, drumsticks, kippendijstukjes, mosselen en garnalen erbij scheppen en dit alles nog 5 minuten verwarmen. 
Garneer alles mooi met de drumsticks, garnalen en mosselen op de rijst.
Serveren met partjes citroen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten