vrijdag 12 oktober 2018

Tuinkalender oktober.

Oktober is de maand om de tuin voor te bereiden op de winter. Daarna breken er rustigere tijden aan. Tijden om nieuwe plannen te maken, na te denken over veranderingen, nieuwe planten, verlichting, onderhoud tuingereedschap of gewoon even niets.



Je zou het niet zeggen dat de winter eraan komt. De zon schijnt nog volop en kou lijkt nog heel ver weg. Het weer kan echter zo maar ineens omslaan. Voor het zover is kun je nu nog wat klusjes doen waar het nog niet van gekomen is. Bij mij mag het gras nog een keer gemaaid, ik heb net een overvol perk met Tuingeraniums gescheurd en opnieuw uitgeplant, een deel van de Phlox is verhuisd, al mijn Buxussen zijn eruit (ik heb het helemaal gehad met die buxusmot) en de lampionplant heeft, in plaats van in de moestuin, nu een plekje in de border.

Tuingeranium

Lampionplant

Ook de nieuwe bollen, de Allium Sphaerocephalon (de trommelstokjes) en de Tulipa Humilis zijn uitgeplant.
Ik ben door het tuinbezoek van laatst (blog 7 oktober 2018) geïnspireerd geraakt en hier en ga het "verwilderen" van planten in de tuin voorzichtig uit proberen. Nou ja, voorzichtig... Ik denk dat voorzichtig bij verwilderen niet helemaal werkt. De kunst is om de juiste planten bij elkaar te hebben staan, planten die tegen elkaar opgewassen zijn. We gaan het zien. Bollen mochten bij mij altijd al hun gang gaan, net zoals Judaspenning, Prikneus, Vingerhoedskruid en Cosmea.

Cosmea

Wanneer hun nieuwe plekje mij niet beviel, haalde ik ze daar weg en zette ik ze bij hun broertjes en zusjes die wel op een goede plek stonden. Deze planten verspreiden zich door zaad. Nu eens kijken welke vaste planten hiervoor geschikt zijn.

De compost uit mijn compostbak heb ik door de tuin verspreid. Zodra er regen voorspeld is, strooi ik organische mest in de tuin. Dan lossen de korrels op en worden de voedingsstoffen goed opgenomen door de grond.
De moestuin is nu leeg maar ik ben van plan vandaag of morgen knoflookteentjes te planten. Angelo Dorny (http://tv.angelodorny.be) laat alles daarover zien in zijn filmpje.

Het is deze dagen vooral genieten van het zonnetje en de laatste bloeiers, zowel binnen als buiten.


met Lampionnetjes, Sierappeltjes en Pompoen uit eigen tuin.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten